Brev till världens ände

20,00

20,00 €

Med precision dukar Luther upp en detaljerad berättelse om relationer, att bli självständig och hantera tillkortakommanden. … Romanen är helgjuten, med både bråddjup och grynnor. Luthers fingertoppskänsla, humorn som snärtar till eller pyr under ytan gör texten levande och engagerande. … det viktiga i den dramatiskt fulländade storyn är ändå hur pojkar blir män och på vilket sätt de väljer att bemöta sina brister och reparera sina relationer. Mia Österlund, Hufvudstadsbladet Annika Luther är Svenskfinlands mest rutinerade ungdomsboksförfattare, och det märks – inte bara när man ser till antalet utgivna böcker, utan framför allt när man ser till nivån hon håller, både språkligt, stilistiskt och berättartekniskt. I Brev till världens ände visar hon än en gång att hon inte bara kan berätta en historia på ett fängslande sätt med omsorg om detaljerna, utan att hon dessutom lyckas hitta exakt rätt tonfall åt sin unga huvudperson. Erika Rönngård, Vasabladet Annika Luther kan definitivt väva ihop en god och intresseväckande historia, med en intrig som har tillräckligt många sidospår och förvecklingar. Under den njutningsfulla läsningen får man dessutom i sig en hel del fakta, om till exempel isbjörnars och flygekorrars livsbetingelser och beteenden. Jag hoppas boken får många läsare, inte bara bland unga människor. Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland I den träffsäkra och spännande skildringen av pojkarnas mellanhavanden kommer aspekter på personligt ansvar, självkänsla, vänskap, svek och gemenskap till uttryck på ett sådant sätt att man känner igen sig och tänker efter själv. Siv Illman, Åbo Underrättelser Annika Luther håller läsaren fängslad från början, hela tiden anspelande på sådant som kommer att hända senare i boken i äkta cliffhanger-anda. Men framför allt har hon lyckats fånga tonårsangsten mitt i prick: Den svartsjuka och osäkerhet som huvudpersonen Viktor känner väcker känslor som jag själv hade glömt bort att jag någonsin haft. Hilda Forss, Arbetarbladet Luther belyser tunga teman som våldtäkt och våldsamma förhållanden, mobbning, självhat och svek utan att göra boken tungläst. Aldrig har Zoologiska museet varit så spännande oberoende av om läsaren är tonåring eller förälder. Ronja Boije, Österbottens Tidning Brev till världens ände är en övertygande utvecklingsroman om längtan, svartsjuka, svek, saknad och att man ibland också måste få vara liten – trots att man har isbjörnar i bröstet. Luther skriver inte läsaren på näsan utan öppnar upp för denna att dra sina egna slutsatser … Ylva Larsdotter, Ny Tid Annika Luther on näyttänyt taitonsa jo varhemminkin, mutta nyt kelpaa jo puhua todellisesta läpimurrosta. … Kirje maan ääriin on harkittua rakennettaan myöten herkkävaistoista ja silti hyvin virkeää ja voimakasta nuortenkirjallisuutta. Kirja koskettaa inhimillisyydellään.

Ismo Loivamaa, Ilkka
Annika Luther

Född 1958 i Helsingfors och bor där fortfarande. Biolog och lärare utbildad vid Helsingfors universitet. Pensionerade sig år 2022 efter 24 år som lektor vid Tölö gymnasium. Började som ungdomsförfattare i slutet av 1990-talet, övergick senare till romaner och från och med boken Rågen - en spretig historia (2022) till

9789515258120

2023

Ljudbok