Det enda som egentligen händer oss

Ett år i livet

20,00

20,00 €

Iakttagelserna är välavlästa och träffsäkra, självinventeringen känns uppriktig; åldrandet och små förändringar som hänger samman med det kan väcka oro, ibland rädsla men inte bitterhet. Slutet andas tillförsikt. Henriette Zorn, Hufvudstadsbladet Jahka itse ikäännyn, toivottavasti teen sen yhtä kauniisti kuin Merete Mazzarella. Ollapa hänen kaltaisensa: sivistynyt, älykäs ja analyyttinen. Sen voi todeta hänen uusimmasta teoksestaan ”Ainoat todelliset asiat”. Päivi Lipponen, mtv3.fi … en för Merete Mazzarella typisk produkt av intellektuellt finsmide, litterära hänvisningar och många gånger drastiskt roliga slutsatser … Egil Green, Borgåbladet Det enda som egentligen händer oss är en mångbottnad skildring av en smärta som jag inte minns att jag skulle ha stött på i Merete Mazzarellas tidigare produktion. Sofia Torvalds, Kyrkpressen Merete Mazzarella har sin egna litterära genre och en är hon mästare i. Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland Mazzarellas styrka ligger i den väl avvägda blandningen av högt och lågt. Välformulerade tankar avlöser varandra … Jenny Sandells, Österbottens Tidning Både den yngre och äldre läsaren inbjuds till ett samtal som roar, ifrågasätter och berör.

Heidi Hakala, FNB-SPT

Det är kännetecknande att Mazzarella ofta skriver spännande just om gränsen mellan levt liv och litteratur, hur de två påverkat varandra på samhällelig och personlig nivå. … en nästan kuslig allmänbildning och aptit på spretiga ämnen som formar den moderna vardagen. … Boken är en resonerande essä om kärlek och arbete, liv och läsande, åldrande och död, med poänger och intressanta utvikningar. Ulrika Knutsson, Svenska Dagbladet Boken är en lysande blandning av intellektuell hållning och stor ömhet inför de små och stora frågorna i livet. Skickligt vävs det allmänna in i det privata. Det leder läsaren in på en intressant resa där ett besök i snabbköpet eller på vårdcentralen blir viktiga avstamp för vidare resonemang. Agneta Hagerud, kulturdelen.com På 273 oförglömliga sidor gör hon sina analyser, baserade på väl underbyggda fakta och kryddade med drastiska exempel, men ytterst vilande på hennes egna erfarenheter. Inger Dahlman, Upsala Nya Tidning Mazzarellas lättsamma stil med en mängd inflätade anekdoter och citat, är kåseriskt underhållande. Gun Zanton-Ericsson, Östgöta Corren Det är med andra ord en text som tar mig med på en gestaltande resa, där jag som läsare genomgår en utveckling, inte bara läser någon annans livsberättelse. Aase Berg, Sydsvenska Dagbladet Ett personligt tilltal, en tankens strövande rörelse kring skilda frågor varvat med pregnanta formuleringar och inte sällan en stor portion mänskligt skarpsinne. Jag tror att ordet livsvisdom är det rätta. … en ytterst stimulerande bok. Merete Mazzarellas förmåga att förvandla vetenskap till vardag, högtravande teorier till ångande eller ansträngande liv är av ett sällsynt slag. Jag läser henne med stort intresse.

Crister Enander, Sundsvalls Tidning
Merete Mazzarella

Merete Mazzarella är född i Helsingfors den 4 februari 1945 och bor i Helsingfors. Hon har arbetat som professor i nordisk litteratur vid Helsingfors universitet och har huvudsakligen ägnat sig åt finlandssvensk och rikssvensk litteratur. Hennes författarskap som började 1979 är huvudsakligen essäistiskt, till stora delar har det varit självbiografiskt

9789515229304

2012

Merete Mazzarella