Emma Juslin

Frida och Frida

Emma Juslins andra roman handlar om en sjupersonersfamilj plus två katter och en hund. Berättarna är systrarna Selma, 13 år och Irina, 20. Selma bor hemma i denna olyckliga familj i ett egnahemshus nånstans på landsorten. Irina är den enda som har haft kraft och mod att bryta upp från familjen. Hon har gett sig av till Paris för att måla. Där har hon hittat sin älskade, Frida, som också hon vill bli konstnär.

Emma Juslin lyckas konfrontera vilka som helst av familjemedlemmarna inklusive katterna och hunden med varandra så att också en rutinerad dramatiker kunde bli grön av avund. Hon kan skriva roligt så att läsaren samtidigt vill gråta. Det är laddningen och närvaron och det faktum att man vrider händerna i sin oro för den här familjen som gör att man läser med håret på ända och inte får nån ro. Det handlar om inget mindre än hur vi stretar för att komma till rätta med det här livet och varandra, sår och skador, både barns och vuxnas utsatthet och hjälplöshet och en sorts försonande mild blick på alltsammans, som ser också den tafatta kärleken.

Boken ges på finska ut av Teos

Recensioner

Juslin skriver så ovanligt, så intagande bra.

Pia Ingström, Hufvudstadsbladet

Frida och Fridas styrka är just dess sinnlighet, dess rikedom på starka associationer ... Juslins stil är uttömmande, men ändå nervkittlande, läsaren suger girigt åt sig och kräver att få höra mera av denna tankegång som är så väluttänkt och omsorgsfull i all sin kvickhet. ... Ibland är hela partier av texten sådana att varenda mening kunde plockas skilt för sig som en liten aforism. ... Juslin överraskar gång på gång med sitt lätta, flödande och finurliga språk ... Juslin inspirerar oss till att se det vi inte ser, känna det vi inte låtit oss känna förut (eller som vi glömt hur det kändes en gång). Hon vill ta oss till landet som icke är - och stundvis glimtar det verkligen fram, mellan rader fyllda av skrikande längtan. Att kunna vara sig själv.

Frida Ahtokari, Västra Nyland

Det är fascinerande hur Juslin funnit ett så eget uttryckssätt. ... Emma Juslin är mycket skicklig på att teckna skarpa och samtidigt försonande porträtt av varje människa - och djur - som är med. ... Frida och Frida är skönt stram litteratur. Det händer inte mycket. Man balanserar på gränsen till det outhärdliga. Och det är då det suger till i magen.

Sofie Knutar, Jakobstads Tidning

Det är brokig och vital prosa som obesvärat kokar makaroner och begrundar nattens stjärnbeklädda mantel på en och samma rad och som strör omkring sig fenomenala formuleringar. Än med skämtsam, än med intellektuell, än med smärtsam snärt, ofta allt på en gång.

Maria Sandin, Ny Tid

Virtuos berättarröst

Den säkra språkkänslan och på kornet dialogerna gör läsningen av den nu aktuella romanen till ett äventyr. Här kontrasteras en stor och lite sjaskig familj på den inskränkta finlandssvenska landsbygden där alla vaktar på alla, mot friheten bland konststuderande i Paris där kärlek uppstår mellan två flickor.

SE, Löntagaren

Jag finner bara vackra ord för att beskriva denna Juslins andra roman. Finlandssvenskan är lika fenomenal som tidigare ...

Alexandra Sandbäck, Österbottningen

Mästerlig uppväxtskildring

Aj, vilken duktig ung skribent hon är, denna Emma Juslin. ...

Frida och Frida är framför allt en mästerlig uppväxtskildring. Med hisnande språkbilder visar Juslin hur barnen en gång för alla är utlämnade åt sina föräldrar och deras misslyckanden. Jag minns inte när jag senast skulle ha läst om en mor-dotterrelation (Selma och mamman) som berört mig så på djupet.

Sofia Torvalds, Kyrkpressen

Jag tycker mycket om Emma Juslins sätt att med lätt hand fläta in stor tematik i potatisodlarfamiljens liv. Tematiken fanns planterad reda i den första boken, men nu är de tydligare. Det handlar om konsten (här bildkonsten), språket och kärleken.

Ann-Christine Snickars, Vasabladet

Romanen är vital, nästan vibrerande av känslor. Författaren har funnit sitt språk och sina uttrycksmöjligheter. Personerna känns levande och berörande ...

Monika Ahlberg, BTJ

Emma Juslin har en förmåga att kombinera det chosefria med det finessrika på ett sätt som driver berättelsen framåt liksom av egen tyngd samtidigt som hon etablerar och signalerar olika nivåer med all önskvärd tydlighet.

Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser

Frida och Frida
Slutsåld