Gräset är mörkare på andra sidan

24,00

24,00 €

Som i sin debut har Kaj Korkea-aho (f. 1983) ett driv i berättelsen som är tilltalande, och en insikt i människans bråddjup som är ovanlig vid så unga år. Kanske ett resultat av att han själv, som finlandssvensk homosexuell, lever i en utsatt position utifrån samhällsnormen och har tvingats till insikter tidigt i livet. En imponerande bok. Anders Palm, BTJ

Gräset är mörkare på andra sidan är en roman som man slukar för att man bara måste få reda på vad som händer näst. Karin Sandell, Västra Nyland

Kaj Korkea-aho har hittat sin ton och håller samtiden i ett säkert grepp. Jona Nyström, Syd-Österbotten

Korkea-aho rakentaa romaaniaan vaihtaen tiheään tahtiin näkökulmaa, mutta rakenne pitää ja jännitys tihenee tihenemistään. Raija Hakala, Pohjolan Sanomat

Kaj Korkea-ahos nya roman Gräset är mörkare på andra sidan blandar övernaturligt och realistiskt i rejäla doser. Den är också tjock och lätt att slukläsa, som böcker i den samtida skräckgenren bör vara. … Korkea-aho väljer också ogenerat sida. Här är det homosexualiteten som rymmer trevnaden, glädjen och vaniljsexet, medan heterosexualiteten får härbärgera våldet och perversionerna. Men på det hela taget är det här ingen nattsvart historia, här finns humor, vänskap och hopp i rikliga mått mellan de morbida inslagen. … Den är skön att läsa, tragisk och ibland dovt rolig, generös och klart begåvad. Den visar att Korkea-aho kan flera saker, och därmed kan välja bland och kombinera många genrer också framöver; psykologisk realism och psykologisk thriller, epik och gotik, relationsroman och sedeskildring. Pia Ingström, Hufvudstadsbladet I sin nya roman … undersöker han det mänskliga sinnets mörka sidor med en träffsäkerhet som är få författare förunnad. … Tidvis gör det ont att läsa men jag kan inte lägga ifrån mig boken när jag väl sugits in i dess hypnotiska virvlar. … en välsvarvad helhet som slår allt Korkea-aho hittills skrivit. Detta är årets bästa finlandssvenska roman. Eva Korsbäck, Vasabladet … oundvikligen en drabbande och otäck berättelse om vad som sker när människor plötsligt tvingas avslöja sina innersta hemligheter. Nina Othman, Österbottens Tidning Gräset är mörkare på andra sidan är en medryckande och skickligt skiktad roman som i spänningsromanens form och tilltal tar fasta på frågor om tro och tvivel, skuld och skam, förlust och försoning. Marit Lindqvist, yle.fi Korkea-aho kan sin sak och det är en fascinerande, psykologisk roman han har skrivit. … pojkarna i Sjakket känns äkta, deras liv har gestaltat sig olika men mellan dem finns band som håller i till och med svåra situationer. De berör för att de är verkliga och de väl avvägda svängarna mellan humor och djupt allvar gör att Kaj Korkea-ahos bok utan tvivel är en av höstens läsupplevelser, tänkvärd, spännande och fascinerande. Ingeborg Gayer, Borgåbladet Korkea-aho tekee viestinsä varsin selväksi: kaikkien ihmisten sisällä asuu pimeys, joka pitää joskus kohdata, mutta sitä voi ja täytyykin oppia hallitsemaan. Ihminen taas ei voi mitään sille, millaiseksi hänet on luotu. Tummempaa tuolla puolen on hyvin kirjoitettu ja mietitty romaani, jonka juoni on niin koukuttava, että teosta lukee ennen kaikkea hitaasti aukenevan kauhutarinan vuoksi. Tämän romaanin parissa todellakin viihtyy useammastakin syystä. Mari Viertola, Turun Sanomat

Korkea-aho lyckas fängsla från första stund. Boken är en suggestiv blandning av sorg och humor, av skam och vänskap, av andlighet och psykologi.  Hans språk är inbjudande och rent av vackert, hans beskrivningar djupa och engagerande. Sträckläsa är bara förnamnet på vad man vill göra då man får Gräset är mörkare på andra sidan i sin hand - den är laddad med spänning från början till slut. En underbar läsupplevelse. SuS, Löntagaren Melkoinen järkäle kirjaksi, mutta sitä tekee mieli pidellä tiukasti näpeissä. Kai Korkea-ahon toinen romaani on erittäin taitavasti rakennettu. … Romaani on yksi tämän vuoden lukuelämyksistä. Marika Riikonen, Hämeen Sanomat

Korkea-aho kirjoittaa sujuvasti ja selväsanaisesti. Teos virtaa saumattomasti eteenpäin ja tarina imee lukijan syvälle pikkukylän dynamiikkaan. … Korkea-ahon kerrontataidot ulottuvat mysteerijuonen rakentamisen lisäksi myös hahmoihin. Teoksen päähenkilöt ovat kiinnostavia ja inhimillisiä.  Jenni Kinnunen, Kaleva Korkea-ahos språk har en säkerhet man sällan ser, hans motivkrets är originell, nyskapande och angelägen, miljöskildringarna suveräna. … Samtidigt har Korkea-ahos roman ett etiskt ärende och ett psykologiskt djup.

Pia Maria Ahlbäck, Finsk Tidskrift

Som i sin debut har Kaj Korkea-aho (f. 1983) ett driv i berättelsen som är tilltalande, och en insikt i människans bråddjup som är ovanlig vid så unga år. Kanske ett resultat av att han själv, som finlandssvensk homosexuell, lever i en utsatt position utifrån samhällsnormen och har tvingats till insikter tidigt i livet. En imponerande bok.

Anders Palm, BTJ

Pia Maria Ahlbäck, Finsk Tidskrift

Som i sin debut har Kaj Korkea-aho (f. 1983) ett driv i berättelsen som är tilltalande, och en insikt i människans bråddjup som är ovanlig vid så unga år. Kanske ett resultat av att han själv, som finlandssvensk homosexuell, lever i en utsatt position utifrån samhällsnormen och har tvingats till insikter tidigt i livet. En imponerande bok. Anders Palm, BTJ Gräset är mörkare på andra sidan är en roman som man slukar för att man bara måste få reda på vad som händer näst. Karin Sandell, Västra Nyland Kaj Korkea-aho har hittat sin ton och håller samtiden i ett säkert grepp. Jona Nyström, Syd-Österbotten Korkea-aho rakentaa romaaniaan vaihtaen tiheään tahtiin näkökulmaa, mutta rakenne pitää ja jännitys tihenee tihenemistään. Raija Hakala, Pohjolan Sanomat Kaj Korkea-ahos nya roman Gräset är mörkare på andra sidan blandar övernaturligt och realistiskt i rejäla doser. Den är också tjock och lätt att slukläsa, som böcker i den samtida skräckgenren bör vara. … Korkea-aho väljer också ogenerat sida. Här är det homosexualiteten som rymmer trevnaden, glädjen och vaniljsexet, medan heterosexualiteten får härbärgera våldet och perversionerna. Men på det hela taget är det här ingen nattsvart historia, här finns humor, vänskap och hopp i rikliga mått mellan de morbida inslagen. … Den är skön att läsa, tragisk och ibland dovt rolig, generös och klart begåvad. Den visar att Korkea-aho kan flera saker, och därmed kan välja bland och kombinera många genrer också framöver; psykologisk realism och psykologisk thriller, epik och gotik, relationsroman och sedeskildring. Pia Ingström, Hufvudstadsbladet I sin nya roman … undersöker han det mänskliga sinnets mörka sidor med en träffsäkerhet som är få författare förunnad. … Tidvis gör det ont att läsa men jag kan inte lägga ifrån mig boken när jag väl sugits in i dess hypnotiska virvlar. … en välsvarvad helhet som slår allt Korkea-aho hittills skrivit. Detta är årets bästa finlandssvenska roman. Eva Korsbäck, Vasabladet … oundvikligen en drabbande och otäck berättelse om vad som sker när människor plötsligt tvingas avslöja sina innersta hemligheter. Nina Othman, Österbottens Tidning Gräset är mörkare på andra sidan är en medryckande och skickligt skiktad roman som i spänningsromanens form och tilltal tar fasta på frågor om tro och tvivel, skuld och skam, förlust och försoning. Marit Lindqvist, yle.fi Korkea-aho kan sin sak och det är en fascinerande, psykologisk roman han har skrivit. … pojkarna i Sjakket känns äkta, deras liv har gestaltat sig olika men mellan dem finns band som håller i till och med svåra situationer. De berör för att de är verkliga och de väl avvägda svängarna mellan humor och djupt allvar gör att Kaj Korkea-ahos bok utan tvivel är en av höstens läsupplevelser, tänkvärd, spännande och fascinerande. Ingeborg Gayer, Borgåbladet Korkea-aho tekee viestinsä varsin selväksi: kaikkien ihmisten sisällä asuu pimeys, joka pitää joskus kohdata, mutta sitä voi ja täytyykin oppia hallitsemaan. Ihminen taas ei voi mitään sille, millaiseksi hänet on luotu. Tummempaa tuolla puolen on hyvin kirjoitettu ja mietitty romaani, jonka juoni on niin koukuttava, että teosta lukee ennen kaikkea hitaasti aukenevan kauhutarinan vuoksi. Tämän romaanin parissa todellakin viihtyy useammastakin syystä. Mari Viertola, Turun Sanomat Korkea-aho lyckas fängsla från första stund. Boken är en suggestiv blandning av sorg och humor, av skam och vänskap, av andlighet och psykologi.  Hans språk är inbjudande och rent av vackert, hans beskrivningar djupa och engagerande. Sträckläsa är bara förnamnet på vad man vill göra då man får Gräset är mörkare på andra sidan i sin hand - den är laddad med spänning från början till slut. En underbar läsupplevelse. SuS, Löntagaren Melkoinen järkäle kirjaksi, mutta sitä tekee mieli pidellä tiukasti näpeissä. Kai Korkea-ahon toinen romaani on erittäin taitavasti rakennettu. … Romaani on yksi tämän vuoden lukuelämyksistä. Marika Riikonen, Hämeen Sanomat Korkea-aho kirjoittaa sujuvasti ja selväsanaisesti. Teos virtaa saumattomasti eteenpäin ja tarina imee lukijan syvälle pikkukylän dynamiikkaan. … Korkea-ahon kerrontataidot ulottuvat mysteerijuonen rakentamisen lisäksi myös hahmoihin. Teoksen päähenkilöt ovat kiinnostavia ja inhimillisiä.  Jenni Kinnunen, Kaleva Korkea-ahos språk har en säkerhet man sällan ser, hans motivkrets är originell, nyskapande och angelägen, miljöskildringarna suveräna. … Samtidigt har Korkea-ahos roman ett etiskt ärende och ett psykologiskt djup.

Pia Maria Ahlbäck, Finsk Tidskrift
Kaj Korkea-aho

Kaj Korkea-aho är född 1983 i Esse och bosatt i Helsingfors där han arbetar som författare, komiker och kolumnist. Han har, tillsammans med Ted Forsström, gjort hundratals sketcher för radio, teve och scen. Sedan 2015 har duon podden Ted & Kaj, som är en av de största poddarna i Finland.

9789515249326

2019

425