Livet & patriarkatet

20,00

20,00 €

Att feminism fortfarande behövs på snart varje område i livet får den som läser Livet & patriarkatet argument för.

Pär Jonasson, Österbottens Tidning

Livet & patriarkatet borde bli obligatorisk läsning för alla i gymnasiet. Nämen vad säger jag - den borde bli obligatorisk läsning för varenda en i hela landet. Tro mig. Visst tror du på alla människors lika värde. Självklart, va bra - sätt igång och jobba för det då. Läs boken först, så vet du precis hur du ska göra. Lotta på bloggen Bokduetten Jag har blivit frustrerad, informerad och inspirerad. Jag är så tacksam att jag läst boken. Jag känner mig lite starkare på insidan […] En stark, intressant bok med mycket nyttigt och stärkande att hämta. Rekommenderas. Sofies bokblogg Öhmans resonemang kommer igång redan under genomgången av vad feminism är, men det är när avdelningen "Käpphästarna & jag" inleds som Livet & patriarkatet lyfter på riktigt. […] en gedigen genomgång av hur feminismen kan definieras och jag håller med om Öhmans pragmatiska och ändå ideologiskt stabila version av feminismen. Boken är dedikerad till "alla mina systrar" och systerskapet är också grunden i det Öhman skriver. Personliga erfarenheter blandas med det allmängiltiga och jag tror att många kan lära sig mycket av att läsa Livet & patriarkatet. Bloggen enligt O Min smarta, supercoola och alldeles underbara vän Peppe har just gett ut den fantastiska läsningen Livet och patriarkatet - en feministisk guidebok som är både varm, begriplig och rolig. Och jag lär mig så mycket. Och blir framförallt påmind om varför det är alldeles för tidigt att tro att vi ens är i närheten av att kunna sluta kämpa. Bloggen ceciliablankens.se Livet & patriarkatet är en bra första bok om feminism, en bok som introducerar ämnet och visar hur låg tröskeln är för den som vill kalla sig feminist. Hanna Ylöstalo, Östnyland […] övertygelsen om feminism som ett livslångt kunskapsprojekt, insikten om hur det personliga är politiskt och viljan att omvandla den negativa bilden av feministen som gnällspik och glädjedödare till en styrka i kampen mot genusnormer och ojämställdhet. Anu Koivunen, Hufvudstadsbladet Öhman är insatt och påläst och det märks att hon är van att föra en debatt om de olika aspekterna av feminism. […] som bäst är den en styrkebok för (unga) kvinnor. Du är inte ensam. Det är inte ditt fel att patriarkatet fortfarande finns, att könsrollerna är för snäva och ojämlikheten för stor.

Erika Rönngård, Kyrkpressen
Peppe Öhman

Peppe Öhman är född i Helsingfors år 1976 och numera bosatt med sin familj i Santa Monica, Kalifornien. Hon arbetar som frilansjournalist och författare och skriver både för vuxna och barn.