Lotusfötter

22,00 €

Jag beundrar den rafiinerade textstrukturen, de välregisserade känsloutspelen och den säkra stilen. Södergrans poesi är spännande i sitt utforskande av kropp, makt, vansinne - framför allt av artistiska skäl. Anna Möller-Sibelius, Vasabladet I sin nya diktsamling Lotusfötter rör sig Matilda Södergran med säkerhet och precision på nya områden, både tematiskt och formmässigt. … Lotusfötter påminner snarare om ett av nödvändighet byggt hus att leva i, av nödvändighet utformat som det är. Den tycks säga ”Du ser väl, varför jag måste göra så här.”. Att man måste bläddra igenom boken tre gånger tillför nämligen läsningen något väsentligt: det febriga bläddrandet ger intrycket att tiden går, det känns som att vara inkastad i långa, vindlande tunnlar.

Fredrik Österblom, Ny Tid

Det är i vilket fall övertygande och utfört konsekvent – och Södergran rör sig från klarhet till klarhet med sina böcker.
Björn Kohlström, bernur
Bilderna är pregnanta, det är som om man läste sig in i en suggestiv film. Tilltalet är nästan hypnotiskt, i du-form.
Vill man att poesin ska undvika att slita i en och hellre vagga en till ro, har man inte så mycket att hämta här. Men upprivandet är också en av diktens stora uppgifter.

Tarja Mäkelä, Åbo Underrättelser
Matilda Södergran

Matilda Södergran (f. 1987) är poet, översättare och litteraturkritiker. Sedan debuten 2008 med Hon drar ådrorna ur har hon utkommit med Deliranten (2009), Maror (ett sätt åt dig) (2012), Lotusfötter (2014) och Överlevorna (2018).Hon har studerat engelska och översättning vid Lunds universitet och har en konstnärlig magisterexamen i Litterär översättning

9789515234681

2014

90