Rapport från Berlin

22,90 €

Men framför allt, och det skriver jag gärna, frapperas jag av Donners ärlighet. Det är en ärlighet och en nyfikenhet som riktas både mot läsaren och mot staden. … Rapport från Berlin är inte bara en bok om Berlin på 1950-talet. Det är en bok om Europa, om dumheten, motståndet, fanatismen, anspråkslösheten, sorgen och glädjen. Den saknar ett bäst före-datum. Nils Erik Forsgård, Hufvudstadsbladet Han melankoliska ensamhet, hans sätt att vandra på måfå, hans till existentiellt sökande förklädda research gör fortfarande boken till hans hittills oöverträffat bästa. Stefan Brunow, Kulturtimmen Då som nu finns det ett intressant drag i texterna: han låter sig verkligen påverkas av det han ser och hör, han låter staden ta sig an honom på olika nivåer och han uttrycker rättframt vad han upplever. Anders E Larsson, Vasabladet … en europeisk klassiker Benita Mattsson-Eklund, Tidningen Åland Reportagen, skrivna av en ung, nyfiken, ärlig, illusionslös Donner, står sig utmärkt idag. … Boken är idag en levande klassiker, en både djuplodande och lättillgänglig tillbakablick. Karin Engvén BTJ Berlin var på många sätt Europas epicentrum, en skådeplats för det kalla kriget. Den unge journalisten Donner anländer till staden i början av femtiotalet. Han talar med politiker, arbetare, journalister, förläggare, författare och inte den minst den heterogena samling som brukar avfärdas som vanligt folk. Han söker upp dem i deras kontor, slott, lägenheter och kyffen. Han åker bil och dricker snaps med dem. Han skrattar med dem och upprörs över dem. … boken förvandlats till just historiebeskrivning. En god sådan, fri från skenhelig objektivitet. Donner låter det dåtida Berlins motsägelser, inte bara den ömsesidiga förljugenheten i öst-västkonflikten, framträda. Det känns som en förtjänst idag, när historia gärna reduceras till ett led i en naturlig utveckling. Hans rapport fördjupar förståelsen av staden – och det är fortfarande en stilla nåd att få återvända till Berlin. Unn Gustafsson, Ny Tid Om jag skulle återvända till Berlin i år skulle jag inte tveka att ta med mig Donners bok. Thomas Nydahl, Horisont Då som nu finns det ett intressant drag i texterna: hn låter sig verkligen påverkas av det han ser och hör, han låter staden ta sig an honom på olika nivåer och han uttrycjker rättframt vad han upplever. Anders E Larsson, Vasabladet Utvecklingen i Berlin avspeglar med andra ord vår världsdel. När guiden dessutom är Jörn Donner, som i Rapport från Berlin uppnådde sitt mästerskap som dokumentärförfattare, blir läsningen högst njutbar. … Den pånyttfödda klassikern har mycket att ge. Sten-Erik Abrahamsson, Nya Åland Det är ett klassiskt mästerverk som igen blivit aktuellt i och med nyutgivningen av Jörn Donners fantastiska bok om Berlin från slutet av femtiotalet.

HH, Löntagaren
Jörn Donner

Jörn Donner föddes i Helsingfors år 1933. Efter en avlagd fil.mag. i språk och litteratur vid Helsingfors universitet, var han verksam som journalist, filmregissör och -producent. Han var också samhälleligt engagerad både som riksdagsman och kommunalpolitiker. Mellan åren 1978 och 1982 var han chef för Svenska filminstitutet. Åren 1995-1996 var

9789515225450

2008

Jörn Donner