Se till mig som liten är

25,00

25,00 €

Recensioner för den tryckta boken som utkom första gången år 2009 Med romanen Se till mig som liten är sällar han sig till den lilla skaran debutanter som skriver som om de aldrig hade gjort annat. En stark och omtumlande läsupplevelse. … En obönhörlig berättelse om skuld och ung kärlek, skriven med ett inkännande och målande språk. Läsaren får kliva in i karaktärerna och författaren gör personerna förståeliga för oss. Psykologisk insikt och en förmåga att föra berättelsen framåt gör läsningen till ett sant nöje. Anders Palm, BTJ Det är på alla sätt en mastig och utmärkt debut Philip Teir, Hufvudstadsbladet Romanen är en stark debut och ett övertygande bevis på att Kaj Korkea-aho kommer att vara ett författarnamn att räkna med. Skarpsynt tecknar han en tillvaro full av flyktighet, ovisshet och en säkerhet som aldrig varar riktigt länge. Han gör det nästan lika bra som Stephen King, bringar läsaren i en känsla av att endast en tunn hinna ligger mellan vår verklighet och något obeskrivligt. Sofie Knutar, Österbottens Tidning Se till mig som liten är är en tätt sammanhållen berättelse. Korkea-aho navigerar skickligt mellan sina parallella nedslag i romanens tid och håller hela tiden kvar greppet om läsaren. Erika Rönngård, Vasabladet Se till mig som liten är är en respektingivande debut och en välskriven och läsvärd roman … Korkea-aho är helt uppenbart en god berättare som vet hur han effektivt driver sin story framåt och som inser miljöns och detaljernas betydelse. Han har dessutom god hand med både personskildringen och dialogen. Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser … debuterar med en fin roman om den lilla människan, kärlek, sårbarhet och mörker som sakta äter upp en inifrån. … Korkea-ahos språk är stilsäkert och håller hög kvalitet genom hela romanen. Dialogen är särskilt levande och har fått talspråklig och trovärdig prägel … Anna von Bonsdorff, Ny Tid För den som är van att se och höra Korkea-aho i radio och tv ger boken en annan bild av den här mannen: han är inte bara rolig, han kan skriva en riktigt riktigt bra thriller också. … Miljöerna ägnas inte mycket utrymme i romanen, däremot får dialogerna gott om plats. De, och romanen i övrigt, är otroligt välskriven, med gott om detaljer att känna igen sig i. … Vad gäller både språk och konstruktion är Se till mig som liten är en fantastisk debut, med en intrig som är både mångtydig och lagom komplicerad. Ulrika Lindblad, Västra Nyland Kaj Korkea-aho skriver om platser dit inga vägar leder men dit stigarna är många. Romanen 'Se till mig som liten är' upplever jag växelvis skrämmande men också väldigt vacker och sensitiv. … Författaren är en mästare på att teckna ner drömmar. Han har utmärkta insikter i den sekterism som förekommer i upplandet kring Jakobstad. Birgitta Åmossa, Löntagaren Se till mig som liten är är en fin ungdomsskildring. I likhet med t.ex. Emma Juslins och Kira Nalins böcker lämpar den sig utmärkt väl som ungdomsläsning, trots att de inte är 'ungdomsböcker' i vedertagen mening. Man kan rekommendera romanen för alla dem som funderar över hur det är att bli man, eller som själva befinner sig i den fasen. Boken kan återkalla den vuxna läsaren till verkligheten, det var inte så roligt och lättsamt att vara ung. (…) Se till mig som liten är är lätt att läsa trots att den inte handlar om lätta saker.

Barbro Enckell-Grimm, Lysmasken

Med romanen Se till mig som liten är sällar han sig till den lilla skaran debutanter som skriver som om de aldrig hade gjort annat. En stark och omtumlande läsupplevelse. … En obönhörlig berättelse om skuld och ung kärlek, skriven med ett inkännande och målande språk. Läsaren får kliva in i karaktärerna och författaren gör personerna förståeliga för oss. Psykologisk insikt och en förmåga att föra berättelsen framåt gör läsningen till ett sant nöje. Anders Palm, BTJ Det är på alla sätt en mastig och utmärkt debut Philip Teir, Hufvudstadsbladet Romanen är en stark debut och ett övertygande bevis på att Kaj Korkea-aho kommer att vara ett författarnamn att räkna med. Skarpsynt tecknar han en tillvaro full av flyktighet, ovisshet och en säkerhet som aldrig varar riktigt länge. Han gör det nästan lika bra som Stephen King, bringar läsaren i en känsla av att endast en tunn hinna ligger mellan vår verklighet och något obeskrivligt. Sofie Knutar, Österbottens Tidning Se till mig som liten är är en tätt sammanhållen berättelse. Korkea-aho navigerar skickligt mellan sina parallella nedslag i romanens tid och håller hela tiden kvar greppet om läsaren. Erika Rönngård, Vasabladet Se till mig som liten är är en respektingivande debut och en välskriven och läsvärd roman … Korkea-aho är helt uppenbart en god berättare som vet hur han effektivt driver sin story framåt och som inser miljöns och detaljernas betydelse. Han har dessutom god hand med både personskildringen och dialogen. Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser … debuterar med en fin roman om den lilla människan, kärlek, sårbarhet och mörker som sakta äter upp en inifrån. … Korkea-ahos språk är stilsäkert och håller hög kvalitet genom hela romanen. Dialogen är särskilt levande och har fått talspråklig och trovärdig prägel … Anna von Bonsdorff, Ny Tid För den som är van att se och höra Korkea-aho i radio och tv ger boken en annan bild av den här mannen: han är inte bara rolig, han kan skriva en riktigt riktigt bra thriller också. … Miljöerna ägnas inte mycket utrymme i romanen, däremot får dialogerna gott om plats. De, och romanen i övrigt, är otroligt välskriven, med gott om detaljer att känna igen sig i. … Vad gäller både språk och konstruktion är Se till mig som liten är en fantastisk debut, med en intrig som är både mångtydig och lagom komplicerad. Ulrika Lindblad, Västra Nyland Kaj Korkea-aho skriver om platser dit inga vägar leder men dit stigarna är många. Romanen 'Se till mig som liten är' upplever jag växelvis skrämmande men också väldigt vacker och sensitiv. … Författaren är en mästare på att teckna ner drömmar. Han har utmärkta insikter i den sekterism som förekommer i upplandet kring Jakobstad. Birgitta Åmossa, Löntagaren är också den som låter Korkea-aho lysa som dialogförfattare, lite torr, saklig, men en som tar steget framåt när det behövs. … Se till mig som liten är är en fin ungdomsskildring. I likhet med t.ex. Emma Juslins och Kira Nalins böcker lämpar den sig utmärkt väl som ungdomsläsning, trots att de inte är 'ungdomsböcker' i vedertagen mening. Man kan rekommendera romanen för alla dem som funderar över hur det är att bli man, eller som själva befinner sig i den fasen. Boken kan återkalla den vuxna läsaren till verkligheten, det var inte så roligt och lättsamt att vara ung. (…) Se till mig som liten är är lätt att läsa trots att den inte handlar om lätta saker.

Barbro Enckell-Grimm, Lysmasken
Kaj Korkea-aho

Kaj Korkea-aho är född 1983 i Esse och bosatt i Helsingfors där han arbetar som författare, komiker och kolumnist. Han har, tillsammans med Ted Forsström, gjort hundratals sketcher för radio, teve och scen. Sedan 2015 har duon podden Ted & Kaj, som är en av de största poddarna i Finland.

9789515255952

2022

Ljudbok