Om Mary Shelley och hennes Frankenstein

5,00

–82%
5,00 €

Oavbrutet fascinerande
Genant nog finns det på svenska ingen biografi över Mary Shelley. Det gör Merete Mazzarellas bok dubbelt välkommen. …
Själens nattsida är en oavbrutet fascinerande och fängslande bok. Merete Mazzarella skriver med ett smittsamt intresse och en stor nyfikenhet och på ett sätt som genast väcker liv i historierna, men även ger relief och skapar den nödvändiga eftertänksamhet som blivit en bristvara i vår tid. Det är en ovanligt läsvärd bok, allvarlig men ändå underhållande genom sin entusiasm och sitt skarpsinne.
Crister Enander, Vasabladet

Vad är det som gör Merete Mazzarella till en så bra författare och folkbildare. Hon är en rättfram och skicklig berättare med en säker stilkänsla. Och lika viktigt, hon undervärderar aldrig den så kallade vanliga läsaren … Således får hennes epos samma livliga karaktär som det goda samtalet kan ha.
Arne Toftegaard Pedersen, Hufvudstadsbladet
… en utomordentligt rik bok.
Ann-Christine Snickars,  Åbo Underrättelser … Mazzarellas litteratur- och idéhistoriska odyssé så inspirerande att den känns omistlig. Inte bara som en introduktion till Mary Shelley och hennes litterära samtid, utan som avstamp för en djupare etisk diskussion kring vad det innebär att vara mänsklig.

Maria Domellöf-Wik, Göteborgs Posten

Här återkommer igen den klarsyn, påhittighet och rikedom av infall läsaren vant sig vid. Det akademiska men ändå familjära tilltalet i kombination med gedigen beläsenhet är fortfarande en styrka. Egil Green, Borgåbladet Mazzarella presenterar sällan storslamrande insikter, i hennes mjukt stenhårda essäböcker är perspektivbytena smygande. Det är en stil som kontrasterar bra när freaket klampar in. Att se nyanserna i det groteska är en subtil verksamhet. Aase Berg, Svenska Dagbladet ”Själens nattsida” är en fin skildring av hur litteraturen lever genom seklen och kan bidra till förståelse långt efter det att boken skrevs. Mazzarella får läsaren att se på ”Frankenstein” ur nya perspektiv med sina analyser av texten och beskrivningar av författarens liv. Eviga frågor om människans väsen och moral blir sällan så konkreta som när de ställs mot storslagen litteratur. Henrik Elstad, litteraturmagazinet.

se
Merete Mazzarella

Merete Mazzarella är född i Helsingfors den 4 februari 1945 och bor i Helsingfors. Hon har arbetat som professor i nordisk litteratur vid Helsingfors universitet och har huvudsakligen ägnat sig åt finlandssvensk och rikssvensk litteratur. Hennes författarskap som började 1979 är huvudsakligen essäistiskt, till stora delar har det varit självbiografiskt

9789515234575

2014

E-bok, Hårda pärmar