Sprickor

Valda texter 1986-2011

20,00

20,00 €

Poängerna känns ofta klarsynta och uppfriskande, litet som en plötslig bris en vindstilla dag. … Med Sprickor visar Kjell Westö att han behärskar även den korta formen utmärkt. En både angelägen och underhållande textsamling. Peter Ehrström, Vasabladet … i Sprickor finns både ton och egen röst, klara, kloka tankar, som väcker gensvar och nya tankar … Det är svårt att inte citera ur boken, så rik på stoff, så personligt och ibland vackert eller humoristiskt formulerade tankar … Ur sprickorna har han plockat fram ämnen som ännu i högsta grad är aktuella och alltid väl underbyggda. Han slarvar inte med fakta. Språket är glasklart och engagemanget smittande … Boken gjorde mig glad och inspirerad, gav lite tröst också i min och vår allt mera höstliga värld … Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland För mig var Kjell Westös sammanställning av korta texter från de senaste 25 åren – hans litterära karriär – en konfektask jag hade svårt att hålla mig förnuftig till. Det blev sträckläsning av det hela. … ett välkommet paket, ett slags Best of-album … Westö är den borne stilisten, väl hemmastadd i genrens krav. Han vågar också bjuda på sig själv.

… En bra kolumn fångar sanningar bortom sitt eget innehåll, som Westö gör … Henrik Othman, Österbottens Tidning

Westö är en väldigt underhållande och skicklig skribent. Redan i förordet fylls jag med värme. Sinnena ställs på helspänn. Westö diskuterar journalistens språk. Kärleken till språket. Till kreativiteten. … Westö är empatisk men vass. Han skriver lättillgängligt utan att bli ytlig. Språket är jämnt, öppet och njutbart. ”Sprickor” känns både aktuell och tidlös. Vemodig, kvick, tänkvärd. Rekommenderas som höstläsning. Stefan Whilde, Tidningen Kulturen Boken är intressant som tidsspegling. Den punktbelyser hur den allt finare tekniken blivit redskap för den nya livsstil där vi alltid är uppdaterade och tillgängliga medan vi jagar mot framgången. … Kjell Westö förmår knyta samman det historiska med nuet. … Starkt betonar Westö tävlingsinriktningen och girigheten i samhället. Varför fick vi aldrig nog. är den fråga han ställer. Inger Dahlman, Nya Wermlands-Tidningen Texterna skissar en bild av en person med en stark närvarokänsla – mer än i romanerna där fiktionen alltid för läsarens blick bort från skaparen och mot verket. Här kommer Westö närmare som människa, han framstår som någon som ser bakåt för att förstå framåt. Språket, klassresan, tiden och världen är ständigt aktuella teman. Alltsammans serveras med en noggrannhet och klarsyn i såväl tanke som språk. Elisabet Norin, Kristianstadsbladet Men oavsett vad Westö skriver om är hans blandning av stort och smått, vardagsnära och världshändelser lika njutbart. Hans tankar är klara och personliga och han är skicklig nog att få läsaren intressera sig för det mesta … Maija Niittymäki, Nerikes Allehanda Westö skriver med en absolut närhet. Det är mycket skickligt gjort. Han blandning av personligt och allmängiltigt bjuder in läsaren. Man kliver rakt in i hans värld och förblir där. Han söker det lilla i det stora, vilket är så förrädiskt lätt att ta till sig och tro att det enbart handlar om det nära, det man har runt sig, men med en envis skicklighet ställer han det lilla i det stora och plötsligt står läsaren där mitt i centrum för de stora frågorna.

Agneta Hagerud, Kulturdelen Westö är en välformulerad och genomtänkt resonör … Nils Schwartz, Expressen
Kjell Westö

Kjell Westö, född år 1961 i Helsingfors, är en av Finlands främsta författare. Han är mest känd för sina episka romaner som utspelar sig i Helsingfors, men han har även skrivit noveller, poesi, essäer och kolumner. Hans verk har översatts till över 20 språk. Valda priser och utmärkelser: Pris av

9789515228789

2011

324