Utanför tiden

Självbiografiska essäer

20,00

20,00 €

Tonfallet mellan de hårda pärmarna sammanhållna av bokryggen i kittvitt tyg är direkt, förklarande. Som i ett personligt hållet samtal, eller snarare monolog, där adressaten går i dialog med viktiga böcker och filmer från olika skeden i livet. En bok som innehåller många böcker, som uppmuntrar till egna samtal kring egna bokminnen. Sunniva Ekbom, Lysmasken … livet vägs mot och får en större mening genom böckerna. litteraturens potential att skänka åtminstone momentan glömska, tröst och förklaring, ja varför inte förklaring, till livet och döden - just när allt är som mest förtvivlat olitterärt. Erik Bergqvist, Hufvudstadsbladet … en vacker och tät samling texter om liv, yrke och kultur. Thomas Nydahl, http://nydahlsoccident.blogspot.fi/ Samtidigt lyckas han med essäistiska medel göra sig själv till talande exempel på konstens och litteraturens betydelse och boken till ett inlägg och försvarstal som sparkar sig loss från det snävt privata och simmar ut i det allmängiltiga. Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser …en sagolikt vackert formgiven liten volym… Sebastian Johans, Ny Tid Michel Ekmans nya bok är en vacker och tät samling texter om liv, yrke och kultur. … Michel Ekmans nya bok är så uppfriskande och inspirerande.

Thomas Nydahl, Astra Nova

Det som gör samlingen Utanför tiden så intressant ät perspektivet. Det finns mycket att lära om sig själv då man gör en tillbakablick och analyserar en livssituation. Då en litteraturintresserad människa anknyter sina iakttagelser till konstupplevelsen, öppnar sig inte enbart livssituationen eller krisen, utan också en ny förståelse för själva verket.

Satu Laukkanen, Finsk Tidskrift
Michel Ekman

Michel Ekman (f. 1956) är fil. dr (2004, Åbo Akademi), litteraturforskare, kritiker och essäist. Ekman har skrivit litteraturkritik i Hufvudstadsbladet och medverkat med artiklar och essäer i ett stort antal tidskrifter och tidningar, bland dem Nya Argus, Lyrikvännen och Filmjournalen. På det akademiska området har han redigerat och publicerat artiklar

9789515021939

2012

E-bok, Hårda pärmar