Zacharias Topelius (text) Lena Frölander-Ulf (bild)
Adalminas pärla
Adalmina var en prinsessa som i dopgåva av sin ena fe fick en pärla som för varje dag gjorde henne allt vackrare, allt rikare och allt klokare.
Men om hon förlorade pärlan förlorade hon allt. Till tröst, ifall det värsta skulle hända, gav hennes andra fe henne ett ödmjukt hjärta. Fast det kunde ju verka som en klen tröst om man samtidigt blev ful, fattig och dum.
Zacharias Topelius var länge Finlands sagofarbror, men nu börjar en generation växa upp som inte har läst honom. Adalminas pärla i en läcker nyillustrerad bildeboksutgåva lyfter fram Topelius som en sagoberättare av nästan samma kaliber som H.C. Andersen. I dagens värld när t.o.m. småbarn är medvetna om sitt utseende känns det befriande med Adalminas svartvita sagomoral: "Vacker, vacker är Adalminas pärla, men mycket vackrare är ett ödmjukt hjärta!"
Vackra är också Lena Frölander-Ulfs ornamenterade teckningar, inspirerade av bl.a. Art Noveau, John Bauer och Gustav Klimt. Illustrationerna öppnar dörren till både sagans värld och till det förra sekelskiftet.
Recensioner
Adalminas pärla är en vacker och konstnärligt slipad bok. Här finns en precision i allt från linjering, komposition och färgval till relationen mellan stramt och livligt, mellan runda former och raka linjer. Detta är utan tvivel en av senare tids estetiskt mest tilltalande bilderböcker.
Åsa Warnqvist, Svenska Dagbladet
Boken är mycket vacker att se på
Egentligen är det svårt att hitta något att klaga över i denna version av Adalminas pärla. Man hoppas att illustratören får fortsätta skapa dessa pärlor till barnboksbilder i framtiden. Det är frågan om konst för både barn och vuxna.
Jenny Wiik, Horisont
De moderna illustrationerna blir en spännande kontrast till den gamla sagan. Nu ger Söderströms förlag ut en av Topelius mest älskade sagor i nytryck. Anledningen till att han åter lyfts fram i ljuset har säkerligen att göra med att en ny generation som inte läst honom är på väg att växa upp. Det vore olyckligt om en sagofarbror av samma kaliber som H C Andersen skulle falla i glömska.
Rebecca Finnberg, Västra Nyland
Bilderboken är en läckerbit i svala pasteller som öppet flirtar med art noveaus strama och sirliga bildspråk.
Maria Lassén-Seger, Hufvudstadsbladet
Denna nyutgåva är en lyckad kombination av en klassisk text tillsammans med bilder av en illustratör med ett modernt uttryck som samtidigt hämtat inspiration av konstnärer från förra sekelskiftet. ... Berättelsen kan läsas från sex till nio år och fungerar även som ingång till samtal om livsfrågor i skolan. Språket och innehållet är ibland gammaldags men till stor del tidlöst och aktuellt. De vackra ornamentala bilderna är starka i sig själva men kan också skapa nyfikenhet på tidigare verksamma konstnärer.
Karin Ögren, BTJ