Alma

En roman

20,00

20,00 €

I efterordet skriver Mazzarella om sin långvariga fascination för Söderhjelm och det är en fascination som smittar. Också oavsett det biografiska innehållet bjuder Alma. En roman på en underhållande, tankeväckande och berörande läsupplevelse. Maria Kallio, Vasabladet

Mazzarella har låtit Alma berätta om sitt liv med samma humor och lätthet som finns i Söderhjelms memoarböcker, men här i en ännu ledigare samtalston. Med en nästan genomskinlig prosa framkallar hon en tydlig röst, en individ. Därmed lyckas Mazzarella levandegöra det historiska innehållet.

Fredrik Österblom, Ny Tid

Mazzarella skriver åter ett stycke viktig kultur- och kvinnohistoria, men som Alma själv framhåller: "Berättelsen om mitt liv – så har jag alltid tänkt – är berättelsen om hur jag blev en individ." Så är också Mazzarellas Alma framför allt en lysande berättelse om en mycket lyskraftig individ. Tomi Riitamaa, Västra Nyland

Skildringen av tidens jetset är fitzgeraldiskt ljuvlig med färgstarka kulturmänniskor som Pewe, Moje och Garbo – alltså prins Wilhelm, Mauritz Stiller och Greta Gustafsson. Även den olidligt alkoholiserade Hjalmar Bergman med hustru skymtar förbi. Men den verkliga behållningen är Almas reflexioner över tidens misogyni. Med tydlig skärpa klargör Mazzarella vilken roll kvinnan förväntades spela på Alma Söderhjelms tid, ett skydd mot den destruktivitet som ansågs ligga latent i mannen och som gjorde att han utan hustru och/eller älskarinna föll ner i kaos, superi och hor. Man förstår varför det var så hotfullt med kvinnor som Alma som tassade in på maskulinitetens domäner. Gabriella Håkansson, Svenska Dagbladet

Denna originella, oberäkneliga och provokativa kvinna har blivit levandegjord på ett sällsynt elegant och tilltalande sätt tack vare Merete Mazzarellas mästerliga handlag med både språk och stoff. Det senare har hon till stor del hämtat ut Alma Söderhjelms brev, dagböcker och memoarer. Av det har Mazzarella skapat en helhet som väcker beundran genom sitt berättande, sympati genom sin skildring av den berättande huvudpersonen och en glädje som lever länge hos den läsare som ger sig hän. Hans Olov Ohlson, Upsala Nya Tidning och Norrländska Socialdemokraten

Det är en roman som är värd att läsa. Inte bara för den historieintresserade, eller för dem som brukar läsa Mazzarella, utan för var och en som kämpar för att bli en individ, och det gäller väl när allt kommer omkring oss alla.

Claus Elholm Andersen, Hufvudstadsbladet

Porträttet av Alma är komplext och framför oss har vi en nyckfull och impulsiv gestalt. I ena stunden är Alma självupptagen och tvär för att i andra stunden framstå som generös och omtänksam. Hos Merete Mazzarella finns det alldeles uppenbart ett stort mått av förståelse och sympati för romangestalten Alma. Och vem skulle inte fascineras av denna okonventionella, oberäkneliga, spirituella och ofta provokativa kvinna med en skarp och genomträngande blick bakom pincenén. Marit Lindqvist, Yle Vega

Merete Mazzarella

Merete Mazzarella är född i Helsingfors den 4 februari 1945 och bor i Helsingfors. Hon har arbetat som professor i nordisk litteratur vid Helsingfors universitet och har huvudsakligen ägnat sig åt finlandssvensk och rikssvensk litteratur. Hennes författarskap som började 1979 är huvudsakligen essäistiskt, till stora delar har det varit självbiografiskt

9789515244192

2018

Merete Mazzarella