Skrivet på revbenen

19,90

–23%
19,90 €

Läsningen av Skrivet på revbenen kräver många pauser, för mig. Boken är rörande, men ämnet tungt. Och ändå läser jag bara om det. Det är så mycket känslor, en emotionell process. ”En dag ska jag skriva helt vad jag vill.” Vi kommer att få läsa mycket mer av Sofia Parland, har jag på känn. Början av kriget var bara början på hennes författarskap.

Janet Wallsten, Österbottens Tidning

[…] Parlands styrka blir tydlig när textjaget vänder blicken ut från sig själv. Då fångar hon en glimt av något som känns verkligt, viktigt och sårbart.  ”Att stänga östgränsen”, som skildrar hur ryska vänner och släktingar kommer till Helsingfors, är till exempel en mycket stark och mogen skildring av hur ockupationsmakten begår våld också på sitt eget folk. Starka är också skildringarna av de ukrainska och ryska desertörerna i Europa i ”Min vän Grav” och ”Desertörer.”. .

Jorunn Lavonius, Hufvudstadsbladet

Skrivet på revbenen finns också ett trots som likt en knuten näve trycker sig upp i ansiktet på läsaren – du ska inte tro att du kuvar mig liv. för att anspela på en dikt av Solveig von Schoultz. Den tveklöshet och självsäkerhet som finns i texterna kan man känna igen från författare som Edith Södergran, Linda Skugge och Yahya Hassan – litterära förebilder och fixstjärnor som Sofia Parland nämner i sina texter. Samtidigt knyter författaren också an till litterära släktingar som Henry Parland och Stella Parland och väver in dem i sina texter på ett naturligt och chosefritt sätt.

Men det som verkligen fick mig att haja till var rösten: Sofia Parland låter inte som någon annan. Jag är inte den enda som har fått upp ögonen för särarten. […] Hon har en förmåga att hela tiden hitta nya nyanser.

.

Sofia Parland

Sofia Parland är helsingforsare delvis uppvuxen i Sankt Petersburg. Parland är krönikör för Hufvudstadsbladets kultursida sedan våren 2022. Hennes krönikor har uppmärksammats för hur de ifrågasätter och förnyar genren. PrisArgh?-kolumntävlingen 2022 för Det händer igen, prismotivering: "Ett finstämt och melankoliskt mästerverk om att stå mellan det pågående kriget i Ukraina och

9789515260420

2023

E-bok, Häftad