Jonas Sundström ny kommunikations- och marknadsföringschef på Schildts & Söderströms

Jonas Sundström ny kommunikations- och marknadsföringschef på Schildts & Söderströms

Schildts & Söderströms har anställt en ny kommunikations- och marknadsföringschef till S&S Litteratur.

Jonas Sundström tillträder i augusti och kommer att jobba med marknadsföring av allmän litteratur och förlagets kommunikationsstrategi. Sundström har diger erfarenhet av journalistik, senast som programledare för tv-programmet Strömsö.

– De senaste dagarna har varit fyllda av känslor, både glada och vemodiga. Yle har format mig i tio år och det var ett tufft beslut att lämna journalistiken. Alla hundratals möten med människor har utvecklat mig, inte enbart professionellt utan framför allt som människa.

– Samtidigt är jobbet på Schildts & Söderströms en fortsättning på mina tidigare jobb. Jag får fortsätta samarbeta med kreativa människor, men i en annan roll. Jag har stått bakom mikrofonen och framför kameran i tio år och nu är det dags att använda den erfarenheten för att lyfta fram förlagets författare och illustratörer.

– Att läsa och skriva är de enda bestående hobbyerna jag haft i mitt liv – något som har hängt med sedan lågstadiet, så det känns som att komma hem. Det här är också ett jobb där jag äntligen har nytta av min magisterexamen i ekonomi. För många är termer som omsättning, budget och kostnadskalkyl en mardröm, för mig välskriven prosa. Få arbetstillfällen kombinerar journalistik, litteratur och business i ett så spännande paket som det här jobbet på Schildts & Söderströms.

– Vi är jätteglada över att få Jonas till förlaget. Med sitt mångsidiga kunnande och sin erfarenhet kompletterar han vårt proffsiga team på S&S Litteratur, konstaterar vd Mari Koli.

 

Fotograf: Frank A. Unger