fbpx

Leverans- och avtalsvillkor

Välkommen som kund i Schildts & Söderströms webbutik. Dessa leverans- och avtalsvillkor tillämpas på konsumentkunders beställningar och försäljningstransaktioner avseende den här webbutiken och dess produkter samt på webbplatsens övriga användning. Studera leverans- och avtalsvillkoren innan du gör en beställning i webbutiken.

Villkoren gäller från och med 1.4.2024.

Tjänsteleverantör
Schildts & Söderströms Ab
FO-nummer: 0196599-8
Snellmansgatan 13
00170 Helsingfors

1.     Konsumentskydd

I näthandeln gäller nästan samma villkor som vid annan försäljning till konsumenter (Finlands lag, konsumentskyddslagen). Den viktigaste skillnaden är att köp online är distansköp, och då har du alltid 14 dagars returrätt, räknat från den dag då du mottagit varan, förutsatt att den är oanvänd och i säljbart skick. Köparen har rätt att undersöka varan på samma sätt som i bokhandeln.

Enligt 6 kapitlet i konsumentskyddslagen gäller returrätt inte för digitala varor (bl.a. e-böcker, ljudböcker, licenser).

2.     Registrering av användarkonto

Kunden kan registrera sig som användare genom att fylla i en registreringsblankett och välja ett användarnamn och ett lösenord. Förvara lösenordet säkert i alla situationer, eftersom varje kund är personligen ansvarig för alla köp som gjorts med hens användarnamn och lösenord. Kunden ansvarar för att de uppgifter som lämnats är riktiga.

Kunden kan också beställa varor utan att registrera sig. Registreringen är kostnadsfri.

Vår integritetspolicy kan du läsa här.

3.     Kundens ansvar och skyldigheter

Kunden ansvarar för alla beställningar som gjorts med hens betalmedel eller användarnamn och lösenord. Kunden ansvarar för att hens användarnamn och lösenord hålls hemliga och i säkert förvar, och hen ska omedelbart skriftligen underrätta tjänsteleverantören om hen misstänker att någon utomstående obehörigen kommit över hens användarnamn eller lösenord.

4.     Personuppgifter och integritetsskydd

Schildts & Söderströms och Storia Logistiikka som sänder beställningarna lagrar personuppgifter i samband med beställningen. Vår integritetspolicy kan du läsa här.

5.     Priser, betalning och köpeavtal

Böckernas priser anges i euro inklusive mervärdesskatt. Mervärdesskatten på böcker är 10 %. Läromedlens priser anges i första hand exklusive mervärdesskatt. Mervärdesskatten på läromedel är 10 %.

Priserna på varor som saluförs på vår webbplats kan komma att justeras uppåt eller nedåt. Varans pris ändras dock inte när den väl överförts till kassan. Används en eventuell rabattkod visas det rabatterade priset i webbutikens varukorg när rabattkoden matats in, men före betalningen.

Notera att leveranskostnaderna inte ingår i varornas pris.

Klarna Oy administrerar webbutikens betalsystem.

Du kan välja betalsättet enligt Klarnas villkor. Mer information om betalsättet får du under köpprocessens gång.

Ett köpeavtal mellan Schildts & Söderström och kunden ingås i och med att kunden får en orderbekräftelse per e-post efter att betalningen gjorts.

6.     Leverans och leveranskostnader

Vi levererar böcker till Finland, Sverige och Europa. Vår leveranskostnad är 4,95 € för försändelser inom Finland, oavsett antalet böcker i försändelsen. Om den beställning överstiger 40 €, är frakten inom Finland gratis. Leveranskostnaden för försändelser till övriga Europa är 15 € / försändelse om 1–3 böcker. Leveranskostnaden för fyra böcker eller fler är 30 €. Vi levererar inte böcker utanför Europa.

Vår webbutiks beställningar postas varje vardag. Varorna skickas om möjligt vardagarna efter beställningen. Paket inom landet levereras normalt inom 2–7 vardagar. Under söckenhelger, högtrafiktider och kampanjer kan leveranstiden vara längre.

Förhandsbeställda böcker börjar levereras den dag boken publiceras. Första leveranstidpunkt ser du i uppgifterna om varje bok. Förhandsbeställningar levereras vanligen inom 1–6 vardagar efter publiceringsdagen.

Första leveranstidpunkt för böcker som väntar på ny upplaga ser du i uppgifterna om varje bok. Böckerna levereras vanligen inom 1–6 vardagar efter att de anlänt till lagret.

Om beställningen innehåller lagerförda böcker och förhandsbeställda böcker levereras böckerna i två olika försändelser.

6.1   Leverans till Åland

Schildts & Söderströms uppmanar kunden att köpa fysiska böcker i åländska bokhandlar.

Beställningar i vår webbutik inkluderar alltid mervärdesskatt. Licensnycklar till digitala varor sänds per e-post, och Schildts & Söderströms kan inte säkerställa att mottagaren bor på Åland.

7.     Force majeure

Schildts & Söderströms ansvarar inte för försening i leverans på grund av force majeure eller för indirekt olägenhet på grund av försenad leverans. Sådana orsaker är exempelvis krig, naturkatastrofer, strejk, brand, trafikstopp eller andra till sina verkningar därmed jämförbara orsaker.

8.     Retur och reklamation

Kunden har enligt konsumentskyddslagen rätt att inom fjorton (14) dagar returnera en vara till avsändaren (i detta fall Storia Logistiikka).

Här hittar du instruktioner för returen.

Förutsättningar för retur:

Beställningen har ångrats genom skriftlig anmälan till Schildts & Söderströms kundtjänst support@sets.fi och varan har inom 14 dagar efter att den mottagits returnerats i enlighet med försäljningsvillkoren.

Varan är oanvänd.

Varan är i samma skick den var när kunden mottog den och alla till varan hörande delar finns med.

Varan är förpackad i originalförpackning eller på motsvarande sätt.

Varan ska returneras inom 14 dagar. Återsändaren ansvarar för eventuella skador på varan under returtransporten om skadan beror på återsändarens oaktsamhet.

Om varan inte avhämtas från utlämningsstället under förvaringstiden returneras den automatiskt till Storia Logistiikka och köpet anses vara hävt. Tjänsteleverantören kan debitera kunden 9,90 € för extra kostnader. Denna summa dras av från betalningen som returneras till kunden.

Om du fått orätt vara eller den är defekt kan du reklamera. Reklamationen ställs till tjänsteleverantören support@sets.fi

Enligt 6 kapitlet i konsumentskyddslagen gäller returrätt inte för digitala varor (bl.a. e-böcker, ljudböcker, licenser).

9.     Återbetalning

När Storia Logistiikka har mottagit din retur återbetalar vi dig via Klarna. Återbetalningen sker till det konto du använde vid beställningen.

I frågor gällande betalning och om du vill förlänga betalningstiden för din faktura kan du vända dig till Klarna. Finska Klarnas kontaktuppgifter och öppettider hittar du här.

10. Ändringar i tjänsten och i det här avtalet

Schildts & Söderströms förbehåller sig rätten att när som helst göra ändringar i villkoren för näthandeln och nättjänsterna.

11. Avgörande av meningsskiljaktigheter

Meningsskiljaktigheter gällande beställningar hos tjänsteleverantören bör i första hand lösas via vår kundtjänst (support@sets.fi). Nås ingen lösning där kan en alternativ metod för lösning av tvister tillämpas.

Konsumentkunder har rätt att föra tvister om köpeavtalet till konsumenttvistenämnden. Innan ärendet förs till konsumenttvistenämnden ska konsumenten kontakta Konkurrens- och konsumentverkets konsumentrådgivning.

Konsumentkunder kan också använda onlineforumet ODR för biläggning av meningsskiljaktigheter. Läs mer på nätportalen Ditt Europa https://webgate.ec.europa.eu/odr.