Maria Grundvall

Jag tror att min barndom i Österbotten på 80-talet var som gjord för att uppmuntra till skrivande och läsande. Det fanns inga mobiler, inga dataspel, inget Netflix och inga datorer med internet.

Det som fanns var pennor, papper, ett bibliotek och oändligt med fritid. Jag gillade inte brännboll och hade begränsat med tålamod när det gällde simturer i sundet. I stället läste jag alltså, och skrev.
 
Det har fortsatt så genom åren. Skrivandet är en del av min identitet. Jag är en sån där som hellre sätter ihop ett mail än ringer, och som inte riktigt vet vad jag tycker om något innan jag fått skriva om det. Människans behov av att berätta och formulera sig är ändlöst fascinerande för mig.

Berättelserna utgör basen för mitt yrkesliv också, eftersom jag jobbar som bibliotekarie. Mitt yrke har lustigt nog gjort mig mindre sentimental när det gäller litteratur och också mitt eget skrivande. Bibliotekariens uppgift är inte att enbart klamra sig fast vid de berättelser som redan finns, utan att se fram emot hur det hela tiden föds nya historier.

Vad är kärnan i ditt författarskap?
Att vi inte är mer än människor, som får försöka leva med oss själva och varandra. Och att vi är ganska roliga att betrakta i den processen.

Varför är litteratur viktigt?
Litteratur är kulturbärande, identitetsskapande, rentav bra för hälsan. Men framför allt ska man inte glömma att det är härligt att läsa. När man hittar sina bästa böcker är det som att upptäcka själsfränder. 

Skiljer sig finlandssvensk litteratur från annan, i så fall hur?
Ja, litteraturvetenskapligt sett klassificeras den till skillnad från all annan litteratur under 86.22. Förlåt, bibliotekariehumor. 

Detta vet Google inte om mej
Varje vår, redan i februari, får jag en obetvinglig lust att förodla en massa frön och anlägga en liten köksträdgård på balkongen. Odlingarna brukar alltid misslyckas spektakulärt senast i juni.

Pris
Första pris i S&S romantävling för debutanter, Läs mig 2019
Juryns prismotivering: Med lätthet och säkerhet styr författaren sin huvudperson genom renoveringsprojekt och relationsbekymmer. Komedins svåra konst behärskas med bravur och vetskapen om människans löjliga belägenhet balanseras av en envis tro på vänskapen och kärleken. Det här är feelgood i Kaskö, skrivet med en sådan skicklighet att juryn hade svårt att lägga manuskriptet ifrån sig. Ett begynnande författarskap i lyxförpackning!

Tredje pris i Solveig von Schoultz-tävlingen 2009 (noveller)

Andra pris i Arvid Mörne-tävlingen 2001 (noveller)
 

Maria Grundvall
Fotograf: Cata Portin Ladda ner fullstor bild
Cata Portin

Fotograf:
Cata Portin