Boken Helsingfors. Historien om en stad ger en koncis överblick över stadens dramatiska historia som påverkats av läget vid havet, världsekonomin och stormaktspolitiken. Dessutom bjuds läsaren på levande skildringar av vardagsliv, språkbruk, arkitektur, politik och kultur.
Verket bygger på omfattande efterforskningar och är rikt illustrerat med kartor, konstverk och fotografier.
Inför utgivningen ställde vi några frågor till författaren:
Vad är ditt förhållande till Helsingfors?
Jag är född, uppvuxen och har bott den avgjort största delen av mitt liv i staden, så jag är en riktigt inbiten knutpatriot.
Ett helt liv på Unionsgatan
Vilken är din favoritplats i staden?
En favoritplats är ”Djuran”, det vill säga Djurgårdens sportplan, där jag på 1970-talet som IFK:are tränade friidrott och drömde om att bli olympisk guldmedaljör på 800 meter.
Min favoritgata, eller i vart fall den som definitivt har varit min bildningsväg är Unionsgatan. På Unionsgatan 2 tog jag studenten från Svenska normallyceum år 1980. År 1987 blev jag magister från Helsingfors universitet på Unionsgatan 34. Åren 1988 – 1994 samlade jag in källmaterial för min doktorsavhandling på Universitetsbiblioteket på Unionsgatan 36. Och sedan år 2001 har jag verkat som professor i historia på Unionsgatan 38.
Har du en favoritroman om Helsingfors?
Bo Carpelans Axel
Har du något hemligt ställe som du vill tipsa om?
Blåbärslandets östligaste badstrand, där finns alltid gott om plats.
Många omvälvningar
Vad var det mest överraskande du stötte på under arbetet med boken?
Först när jag hade berättat hela stadens historia insåg jag hur dramatisk den har varit. De mest omvälvande stunderna efter att staden grundades år 1550 har varit, förflyttningen till Estnäs skatan (1640), byggnationen av Sveaborg (1748-1808), Helsingfors blir huvudstad (1812), revolutionen (1918), andra världskriget (1939-1944), inkorporeringarna (1946) och de gamla hamnområdens omvandling till bostadsområden (1990-2030).
I stora drag går ju utvecklingen åt ett positivt håll i Finland och Helsingfors. Finns det något beslut i stadens historia du tycker vi borde ångra?
Jo, man borde hellre ha byggt en metrotunnel till Kronbergstranden, men en dag byggs också en sådan!
Vi lever i spännande tider. Vågar du spekulera – Hur tror du staden ser ut på sin 500-årsdag?
Jag tror definitivt att Helsingfors har en spännande och dynamisk framtid. Men staden har också upplevt katastrofer. Så osvuret är bäst.
