Henrika Andersson

Emma Gloria och de Levande Varslarna

7,00 €

Det är språket som är styrkan, men också alla personporträtt i denna magiska samtidssaga om att som barn ha ansvaret för hela kärnfamiljen fast den sprungit i luften för länge sen. Legeringen mellan socialrealism och fantasy är en nordisk barnlitterär tradition … och nu gör Henrika Andersson det till ett än vackrare hov. Ulrika Milles, Dagens Nyheter En mycket välskriven och övertygande fantasyberättelse med tänkvärt innehåll och levande personporträtt, en bra bok att återvända till. Marie Louise Lindell, BTJ Henrika Andersson har ett starkt och välfungerande språk. Hon driver sin berättelse framåt i högt tempo, men med lämpliga andningspauser mellan spänningstopparna. Erika Rönngård; Åbo Underrättelser Teatteriammattilaisen varmuudella Andersson rakentaa kohtauksia, jotka vangitsevat lukijan Emma Glorian matkakumppaniksi. Maila-Katriina Tuominen, Aamulehti Jag älskade denhär boken och jag är vuxen. Man kan läsa den på flera plan. Storartat. Sofia Torvalds, Kyrkpressen Henrika Andersson har gjort en insiktsfull och poetisk studie i den svåra konsten att växa upp och glida från barn till tonåring. Anna-Maria Nordman, Vasabladet … en på många sätt beundransvärd debut i den besvärliga nästan-ungdomsgenren. … Det här är en stark bok som balanserar kusligheten mot den psykologiska tolkningen genom en stadigt gestaltande realism i de yttre detaljerna och genom ett levande tätt språk. Pia Ingström, Hufvudstadsbladet Språket är nyanserat och vackert och bjuder på många finurliga uttryck. Pärmen, layoutad av Christel Rönns, är otroligt vacker i sitt rosenmönster. Susanne Ahlroth, Ny Tid Författaren inbjuder till en lek med orden, ibland skapas nya, ibland används de gamla i förnyade sammanhang och konstellationer. Hon kliver rakt in i barndomens ordvärld och skyggar inte inför finlandismer eller vardagsspråk, och tar hellre avstamp i den lekfulla, flödande språkvärlden, än i vuxenvärldens mera strikt konstruerade värld.

Camilla Lindberg, Västra Nyland

9789515224118

2006