Finlands historia

Linjer, strukturer, vändpunkter

25,00

25,00 €

Recensioner för den första upplagan (2006)

Henrik Meinander är lärd, analytisk och stilistiskt begåvad. Han drar slutsatser utan att bli grälsjuk. Det gör det till ett nöje att läsa honom också när man inte håller med, vilket man för all del för det mesta gör. … Den är fri från all krampaktighet och präglad av den lärdom och ordglädje som gör läsningen till ett intellektuellt och nöjsamt äventyr. Han har ingen trotsig åstundan att vara annorlunda. Att han ändå är det visar på hans spännvidd och intellektuella styrka.
Birger Thölix, Vasabladet

Ei kustantajan eikä tekijän päätä paljon palella, kun rupeavat tekemään Suomen historian yleisesitystä jääkaudesta Lordin euroviisuvoittoon. Helsingin yliopiston historian professori Henrik Meinander on oikealla tavalla uskalikko yritykseen oikoa mutkia, yleistää ja maalata leveästi. Hän on elegantin tiivistämisen mestari, joka kirjoittaa täsmällisesti ja ilmeikkäästi … Kokonaisuus on lukemisherkkua.
Jukka Tarkka, Helsingin Sanomat

Henrik Meinander visar med Finlands historia att heltäckande inte behöver vara synonymt med omständligt. Nationens historia från forntid till EU i ett enda band är exempel på effektiv faktalitteratur fokuserad på det historiskt väsentliga utan att förenkla eller överpopularisera. … Meinanders styrka är det engagerade och personliga greppet. Verket öppnar sig både för experter och en bred läsarkrets.
Ragnhild Artimo, Forum för ekonomi och teknik

En utmärkt bok.
Ulf-Erik Slotte, Västra Nyland

Kappaleet ovat sujuvia, koska kertoja on sulattanut aineistonsa jääkaudesta Nato-keskusteluun. Lauseet ovat elegantteja mutta sisällöltään niin painokkaita, että asiaan paneutuva lukija hätkähtää silloin tällöin: kuinka paljon parilla sanalla voikaan vaikuttaa.
Jari-Pekka Vuorela, Aamulehti

Den senaste framträdande synteshistorikern är Henrik Meinander. Detta är ingen ny roll för honom. I Schildts monumentala Finlands historia, ansvarade Meinander för det redan legendariska fjärde bandet (1999) … Möjligen överträffar han nu sig själv i Linjer, strukturer, vändpunkter. … Meinander är en god pedagog och nu har han skrivit sin lärobok för folket. Den historiskt intresserade allmänheten är att gratulera …
Tom Gullberg, Hufvudstadsbladet

Det här är verkligen en bok som behövs. Det är länge sedan det kom ut ett komprimerat översiktsverk som det här.
Tidningen Åland

Meinander behandlar sina läsare med mild hand. Årtalsexercisen är nedskuren till ett minimum och informationen är lättsmält även om den är komprimerad.
Maren Jonasson, Åbo Underrättelser

”Finlands historia” är en utomordentligt läsvärd och välbalanserad bok. Meinander har med klar blick inplacerat Finland i ett nordiskt och europeiskt perspektiv, samtidigt som han på ett skickligt vis vävt samman politiska, ekonomiska och kulturella utvecklingslinjer till en helhet.

Lennart Berntson, Svenska Dagbladet

.

Ett mästerligt koncentrat av Finlands historia Dick Harrison, Finsk Tidskrift

Henrik Meinander är lärd, analytisk och stilistiskt begåvad. Han drar slutsatser utan att bli grälsjuk. Det gör det till ett nöje att läsa honom också när man inte håller med, vilket man för all del för det mesta gör. … Den är fri från all krampaktighet och präglad av den lärdom och ordglädje som gör läsningen till ett intellektuellt och nöjsamt äventyr. Han har ingen trotsig åstundan att vara annorlunda. Att han ändå är det visar på hans spännvidd och intellektuella styrka. Birger Thölix, Vasabladet Ei kustantajan eikä tekijän päätä paljon palella, kun rupeavat tekemään Suomen historian yleisesitystä jääkaudesta Lordin euroviisuvoittoon. Helsingin yliopiston historian professori Henrik Meinander on oikealla tavalla uskalikko yritykseen oikoa mutkia, yleistää ja maalata leveästi. Hän on elegantin tiivistämisen mestari, joka kirjoittaa täsmällisesti ja ilmeikkäästi … Kokonaisuus on lukemisherkkua. Jukka Tarkka, Helsingin Sanomat Henrik Meinander visar med Finlands historia att heltäckande inte behöver vara synonymt med omständligt. Nationens historia från forntid till EU i ett enda band är exempel på effektiv faktalitteratur fokuserad på det historiskt väsentliga utan att förenkla eller överpopularisera. … Meinanders styrka är det engagerade och personliga greppet. Verket öppnar sig både för experter och en bred läsarkrets. Ragnhild Artimo, Forum för ekonomi och teknik En utmärkt bok. Ulf-Erik Slotte, Västra Nyland Kappaleet ovat sujuvia, koska kertoja on sulattanut aineistonsa jääkaudesta Nato-keskusteluun. Lauseet ovat elegantteja mutta sisällöltään niin painokkaita, että asiaan paneutuva lukija hätkähtää silloin tällöin: kuinka paljon parilla sanalla voikaan vaikuttaa. Jari-Pekka Vuorela, Aamulehti Den senaste framträdande synteshistorikern är Henrik Meinander. Detta är ingen ny roll för honom. I Schildts monumentala Finlands historia, ansvarade Meinander för det redan legendariska fjärde bandet (1999) … Möjligen överträffar han nu sig själv i Linjer, strukturer, vändpunkter. … Meinander är en god pedagog och nu har han skrivit sin lärobok för folket. Den historiskt intresserade allmänheten är att gratulera … Tom Gullberg, Hufvudstadsbladet Det här är verkligen en bok som behövs. Det är länge sedan det kom ut ett komprimerat översiktsverk som det här. Tidningen Åland Meinander behandlar sina läsare med mild hand. Årtalsexercisen är nedskuren till ett minimum och informationen är lättsmält även om den är komprimerad. Maren Jonasson, Åbo Underrättelser ”Finlands historia” är en utomordentligt läsvärd och välbalanserad bok. Meinander har med klar blick inplacerat Finland i ett nordiskt och europeiskt perspektiv, samtidigt som han på ett skickligt vis vävt samman politiska, ekonomiska och kulturella utvecklingslinjer till en helhet.

Lennart Berntson, Svenska Dagbladet

Behöver man en bok som begripligt och intressant förklarar Finland från istidens slut till nutid är det här en prisvärd investering.

ME, Syd-Österbotten
Henrik Meinander

Filosofie doktor Henrik Meinander (f. 1960) är professor i historia vid Helsingfors universitet sedan år 2001. Han har studerat och forskat i Skandinavien och Skottland, och har bland annat varit intendent för Mannerheim-museet i Helsingfors och chef för Finlandsinstitutet i Stockholm. Meinander är medlem av Svenska litteratursällskapet i Finland, ordförande

9789515256959

2022

Ljudbok