Kaamos. En andra chans

20,00

20,00 €

Möller gjorde intryck med sin mogna debut Allt att vinna (2020). Den personligt förvärvade kunskapen om hästar och fälttävlan i kombination med ett flyhänt språk och förmågan att skapa framåtrörelse gav Allt att vinna en självskriven plats i ungdomsbokshyllan. Nu fortsätter Möller på samma bana.[…] Det är ändå Alexis och Kaamos inbördes relation som är romanens kärna. Det finns ett subtilt posthumanistiskt stråk i hur Kaamos och Alexis upplevelser av det förflutna ställs i bredd, och hur de tillsammans genomgår en återuppbyggnadsprocess för att bli hela igen.

Yasmin Nyqvist, Ny Tid

Även om det förstås är självklart att Kaamos. En andra chans är en bok för alla hästälskare och älskare av hästböcker, skulle jag gärna rekommendera den åt alla läsare som uppskattar en spännande och välberättad historia. Jag ser personligen redan nu fram emot nästa alster av Möller.

Sofia Sjö, Åbo Underrättelser

Men Wilma Möller nöjer sig inte med att måla i ett lager. Hon skapar djup i både intrig och personskildring. På ett naturligt sätt tar hon också in olika familjekonstellationer och personer med olika etnisk bakgrund i berättelsen. Språkkänslan och berättarlusten fanns där redan i hennes första bok ”Allt att vinna”, som kom ut 2020. Nu har hon byggt på sina muskler som författare, precis som Kaamos muskler byggs på när Alexis börjar träna honom. De lite för vältajmade eller dramatiska  element  som  drog  ner  helhetsintrycket vid läsningen av hennes debutbok är nu bortslipade, eller bortryktade för att använda ett ord som passar genren hästböcker. Låt dig inte avskräckas av det ordet. Hästböcker avfärdas ofta som dussinböcker. Men det här är definitivt ingen dussinbok.

Jessica Poikkijoki, Österbottens Tidning

Allvarsstråken balanseras upp av den glädje och gemenskap Alexis återfinner hos kretsen kring stallet. Ett fint porträtt av trofast vänskap tecknas i Reina som med eldigt humör men fötterna stadigt på jorden alltid har Alexis bästa i åtanke. Möller visar därmed – än en gång – sin förmåga att aktualisera och sätta egen prägel på hästboken. Som den skickliga skribent hon är, förmår hon hålla kapitlen strama, språket levande och dramatiken i full galopp ända in på sista boksidan.

Maria Lassén-Seger, Hufvudstadsbladet
Wilma Möller

Wilma föddes år 1998 och är uppvuxen i Öja, Karleby. Efter studenten flyttade hon till Umeå för att gå samhällsvetarprogrammet, med inriktning på freds- och konfliktstudier. Hon blev utexaminerad våren 2020, samma år som hon debuterade som författare med Allt att vinna. Sedan dess har Wilma flyttat till Vasa, där

9789515256072

2022

222