Den naturliga komedin

19,90

–23%
19,90 €

"Den naturliga komedin" är inte mindre än ett smärre mästerverk: tanke, grafisk form och satir möts i en sällsynt fängslande och humoristisk helhet.

Lotta Green, Ny Tid

Det är mitt i prick. Ulla Donner tecknar just så träffsäkert, trycker bestämt på ömma punkter, men också med märkbar ömhet för de ofta ganska tafatta protagonisterna. […] Men lika mycket bör man peka på hennes förmåga att pricka in de ideala huvud- och bipersonerna som håller ihop den avbildade historien och samtidigt levererar en vass tidskritik, som kan lista sig in i oss genom skrattet. Inte alla kan den konsten.

Ann-Christine Snickars, Åbo Underrättelser

Språket i Den naturliga komedin växlar mellan talspråklig finlandssvenska, individfokuserade wellness-klichéer, influencerfloskler och högstämda citat ur Ingvar Björkesons svenska översättning (1983) av Dantes sånger. Effekten är komisk, vacker och träffsäker. […] Det är bildkonst av hög klass, där framför allt användningen av ljus och skugga är slående och skickligt utförd.

Elliot Lundegård, Hufvudstadsbladet

Bäst i litteratur-Svenskfinland just nu. I stunder av kategorisk tvärsäkerhet kan jag tycka att Ulla Donner är just det. Nåja, litteratur är förstås inte sport, men läsningen av Donners Den naturliga komedin framkallar en stund av fullkomlig säkerhet.

Patrik Back, Vasabladet

Resultatet är ett underbart yvigt och flippat album som fortsätter att gro i en, långt efter att man slagit igen boken.

Alexandra Sundqvist, Dagens Nyheter

Serieromanen Den naturliga komedin av Ulla Donner är en häpnadsväckande stark och rolig allegori över samtiden och människans rovdrift av naturen. Verket är både en visuell och litterär bedrift. Med sitt senaste album Den naturliga komedin gör Donner ett kraftprov som både illustratör och författare. Serieromanen bjuder på ett sällsamt kraftfullt visuellt uttryck. En svärta och symbolisk expressivitet i kompositionerna som närmast påminner om den franska seriekonstnären David B., möter en djärvhet i färganvändningen som jag osökt associerar med Tove Janssons tidiga produktion som Hur gick det sen. eller Kometen kommer. Jag gör mitt bästa för att inte ta i så jag spricker här, men bildberättandet är verkligen så starkt att jag får gå långt för att söka paralleller. Lasse Garoff, svenska.yle.

fi
Ulla Donner

Ulla Donner (f. 1988) bor i Hindhår och Helsingfors och arbetar som serietecknare och illustratör. Pris Finlands svenska författareförenings debutantstipendium 2018 för serieromanen Spleenish Nominerad för Serie-Finlandiapriset 2018 med Spleenish Vinnare av Serie-Finlandiapriset 2020 med Skiten Nominerad för Serie-Finlandiapriset 2024 med Den naturliga komedin

9789515258823

2023

120