Anna Gullichsen

Cara Knuutinen

Cara Knuutinen

Saga Blom

17,00 €

Ett barn som tycker om att påta i trädgården och lära sig odla är den ideala läsaren av denna charmiga bilderbok på gränsen till faktabok. … Blommorna är naturtroget prunkande och uppslagen är härligt somriga. Anne-Marie Karlsson, BTJ Det är en vacker och stämningsfull bok … Akvarellerna i boken är både romantiskt sagoskimrande och fint faktamässigt målade när det gäller de olika växterna i trädgården. Marianne Petrén, BTJ Det är en gullig och vacker saga, med underbara färger och härligt trädgårdsmys. Ett Elsa Beskovskt skimmer vilar över sidorna. Anna-Maria Nordman, Vasabladet Saga Blom är en både vardagsnära och sagolik berättelse, som väcker barnets intresse för trädgården. Cara-Maria Knuutinens illustrationer för berättelsen ett steg vidare än texten. Trädgårdens blommor är underbart vackra och samtidigt korrekt målade och lätta att känna igen. Iris Backlund, Östra Nyland Boken om Saga Blom är väldigt vacker. Det är ren njutning att ta del av Cara-Maria Knuutinens Elsa Beskow-liknande illustrationer, som är både mustiga och eleganta på samma gång. Pernilla Nylund, Jakobstads Tidning Vi rör oss i gränslandet mellan barnbok, faktabok och blomstermanual, mellan poetiskt klingande flora och nyttig kunskap. Boken kan användas både som högläsningsbok och diskussionsunderlag, och intresserar nog också de barn som kan läsa själva.

Philip Teir, Hufvudstadsbladet
Cara Knuutinen

Cara Knuutinen är född i Helsingfors och bor på Degerö. Hon är magister från Konstindustriella högskolan, lärare i konstfostran och jobbar nu på heltid som illustratör Knuutinen har förutom ett flertal läromedel för bl.a. WSOY och Schildts & Söderströms (bl.a. Läseboken -serien) illustrerat även naturböcker för barn och bilderböcker och

9789515225238

2008

Anna Gullichsen