Fredrik Lång

Av vad är lycka

En krösusroman

20,00

20,00 €

Det är en av hans bästa böcker, den bästa sedan den likaledes antikinspirerade Mitt liv som Pythagoras (2005). Michel Ekman, Hufvudstadsbladet

Styrkan – som är betydande och mycket övertygande – i Fredrik Långs välskrivna roman ligger i dess första hälft, då han ännu dröjer vid de stora och allmängiltiga frågorna. Där han använder de avlägsna händelserna för att spegla och belysa dagens girighet, vår tids jakt efter tom vind och den lycka vars ord är skrivna som i sand. Crister Enander, tidningenkulturen.se Lång låter filosofin flytta in hos olika gestalter och visar hur deras tänkande och mänskosyn styr deras beslut och öden. Fascinerande läsning. Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser Långs av vad är lycka har ett mångfacetterat förhållande till den humanistiska bildningstraditionen. Dels är boken en klassisk bildningsroman: en berättelse om hur protagonisten kommer till någon slags insikt om sitt liv och dess mening. Dels delar romanen med sig av historisk och filosofisk bildning. Martina Reuter, Ny Tid

Det är en fascinerande berättelse som verkar drivas framåt av blotta sin egen kraft. Berättargreppet är lakoniskt och arkaiskt. Sofia Torvalds, Kyrkpressen

Lång har skrivit en trivsam blandning av historiska fakta och fri fabulering. … Fredrik Lång är en god berättare och man läser honom med nöje.

Ulf-Erik Slotte, Västra Nyland

Det är en av hans bästa böcker … Lång verkar uppleva en frigörelse när han beger sig till dessa avlägsna tider; aldrig är han säkrare som gestaltare, aldrig hans språk mera exakt, aldrig förmår han lika mödolöst väva samman idédiskussion med rikt och påtagligt stoff. Och trots att han bygger på källor som de antika historikerna Herodotos och Xenofon är det naturligtvis sin samtid han skriver om, ibland via fräcka anakronismer, ibland mera diskret.
Michel Ekman, Hufvudstadsbladet
Styrkan – som är betydande och mycket övertygande – i Fredrik Långs välskrivna roman ligger i dess första hälft, då han ännu dröjer vid de stora och allmängiltiga frågorna. Där han använder de avlägsna händelserna för att spegla och belysa dagens girighet, vår tids jakt efter tom vind och den lycka vars ord är skrivna som i sand.

Crister Enander, Tidningen Kulturen

9789515230966

2012