En sorts värme

25,00 €

Mårten Westön novellikokoelma hämmästyttää kirkkaan hallitulla tyylillään. … Eräänlaista lämpöä -kokoelman pienimuotoiset, karheanlämpöiset, elämää hehkuvat novellit ovat niin muodon kuin sisällönkin osalta niin hyvässä balanssissa, ettei sellaista ole totuttu debytantilta odottamaan. Arto Tuominen, Tiedonantaja Pelkistetyn kerronnan uusi mestari Hannu Waarala, Savon Sanomat Hypnotisoivan kertojan läpinäkyviä hahmoja … Se puhuttelee, se pelottaa. Se jättää istumaan aloillaan ravistuneena, suussa suggestiivisen sanataiteellisen kokemuksen tumma maku. … Hän on paljastanut prosaistinhampaansa, ja uskokaa huoletta minua, lukekaa vaikka huuliltani: ne näyttävät kultahampailta. Asko Sahlberg, Parnasso Mårten Westön novellikokoelma En sorts värme on huomattava kirjallinen saavutus, joka iskee yhteiskunnan kipupisteisiin. Timo Hämäläinen, Helsingin Sanomat Westö klär orden i vackra, tragikomiska och träffande satser … en prosa som har märg och substans. Kaj Hedman, Vasabladet … det står snabbt klart att man har att göra med en kunnig författare och en skicklig skribent. … Oberoende av yttre form kopplar han ett effektivt grepp om läsaren och låter med utmärkt känsla för berättelsens krav information sippra ut i en takt som gör att varken tomgång eller övertydlighet uppstår. Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser En sorts värme består av idel suggestiva, medryckande noveller. Författarrösten vacklar aldrig och man dras obönhörligt in i skildringarna, in i huvudpersonernas liv och känslor … så till den grad att man känner sig som en medaktör med lust att ingripa. … Allt detta med engagemang och sällsynt säker känsla för språkets valörer. Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland Samtliga sidor i En sorts värme präglas av Mårten Westös utmärkta språköra … Westö lyckas på ett omärkligt sätt smuggla in ett allt större obehag i läsarens medvetande. Sedan är man fast, som i en fälla, vilket på ett suggestivt sätt hjälper en att fatta de skräcklabyrinter som novellernas huvudpersoner fångats i. Arne Toftegaard Pedersen, Hufvudstadsbladet Westös noveller hör till det mest suggestiva den finlandssvenska bokhösten har att erbjuda. Fredrik Herzberg, Svenska Dagbladet …en novellsamling som efterhand ter sej allt mera imponerande i sin envetna beslutsamhet att inringa den centrala smärtpunkten i mänskliga relationer, den som handlar om kärlek, svek och beroende. Det finns en paradoxalt upplyftande kvalitet i dessa historier där det fasansfulla som regel aldrig blir tydligt uttryckt men gör sej tydligt kännbart i texten.

Bodil Lindfors, Lysmasken
Mårten Westö

Mårten Westö (f. 1967 i Helsingfors) är författare, översättare och kulturjournalist. Sedan debuten 1990 har han gett ut ett dussintal verk, mest poesi och noveller. Senast publicerade han textsamlingen "Åren" (tillsammans med Kjell Westö) 2022. Hans dikter och berättelser kretsar oftast kring kärlek, relationer och familj, inte sällan med Helsingfors

9789515223227

1970

Mårten Westö