Sara Razai

Jag har letat efter dig

20,00

20,00 €

Razais debut är mer än lovande Språket är levande, texten flytande lättläst … Sara Razai skriver med värme, men förskönar inte. Max-Ola Nordlund, Vasabladet Jag har letat efter dig är ett välkommet skönlitterärt bidrag till diskussionen om främlingskap och främlingsfientligheten i vårt land. Författaren ger inga lösningsmodeller för hur vi ska lyckas leva med varandra - och inte enbart sida vid sida - men genom att fokusera på den vardagsverklighet som Annika och Samim och deras umgängeskrets lever i kan vi förhoppningsvis få en större förståelse för varandra. Marit Lindqvist, svenska.yle.fi Sara Razais raka, okonstlade språk gör att jag i efterhand nästan ser romanen framför mig som en film, snarare än som en läst bok. Historien berättas kronologiskt, utan större åthävor. Anna-Lina Brunell, Hufvudstadsbladet … en läsvärd roman om vår tid, vår verklighet och våra fördomar. Ingeborg Gayer, Borgåbladet Hon har ett känsligt sinne för de små gesterna, känslorna, spänningarna som försiggår mellan två människor som möts och stöts. Det är också som ungdomlig kärleksroman som boken skördar sina största lagrar. Och man måste säga att det är ett välkommet tillskott i den genren. Sällan läser man ungdomsromaner som är såpass förankrade i vardagen, med ett så realistiskt och igenkännbart tilltal. Till detta bidrar också Razais härliga språkkänsla … Janne Wass, Ny Tid Trots sina få sidor rymmer romanen en hel mängd tankar kring kultur- och inte minst språkmöten mellan unga människor. Razai lyckas väl med sin debut. Den är tankeväckande, stark och vemodig, men inte utan glimten i ögat. Imponerande. Rebecca Finnberg, Västra Nyland Sara Razai kirjoittaa hienossa esikoisromaanissaan kahden kulttuurin suhteesta, peloista, ennakkoluuloista, eroista ja yhteneväisyyksistä. Ja tietysti rakkaudesta. … Romaani avaa näkemyksen monikulttuuriseen Suomeen, joka ei juuri ole näkynyt kirjallisuudessa. Kahden ihmisen pienen tarinan kautta kirja kurkistaa ennakkoluulojen taakse, niihin hetkiin, jolloin Annika ja Samin yhdessä ovat kaikki, mitä tarvitaan. Sanna Sevänen, Aamulehti Seka-avioliitot ovat globaalituvassa maailmassa lisääntymässä. Sara Razai tarkastelee kirjassaan niihin liittyviä ongelmia ennakkoluulottomasti ja raikkaasti. Leena Tuomela, Ilkka

Sara Razain esikoisromaani on näennäisesti kevyttä lukuproosaa, joka viihdyttää lukijaa etenkin rakkaussuhteiden kehityskuluilla. Tämän pinnan alle Razai on lastannut paljon. Teemoja on useita: yksinäisyys, suomalaisen työelämän todellisuudet, valtaväestön suhteet ja suhtautumiset kielellisesti ja kulttuurisesti ulkopuolisiin. Raisa Mattila, Helsingin Sanomat Razain teksti on hienovaraista, ja tarina kantaa loppuun asti välttäen kliseiden ja korniuden kuopat.

Anna-Helena Leppälä, Kirjastolehti

9789515230997

2012