Mårten Westö

Som du såg mig då

Mårten Westö visar vad novellen som genre har att erbjuda förtätning och intensitet. Arne Toftegaard Pedersen, Hufvudstadsbl

Hörde han dem någonsin, alla dessa nedräkningssignaler? Det var nedräkningen av vårt liv, den hade redan börjat.

 

I Mårten Westös novellsamling gäller det livet: att förändra det innan det är för sent. Eller låta drömmarna dö och acceptera att inget blev som man tänkte sig. 

I den första novellen spinner en tonårskille farliga planer på gymmet. En kvinna ser in i en mans ögon på en fest den elfte september 2001, ett par kör hem efter sin dotters inflyttningsfest, viker av vägen och tar in på motell. Män och kvinnor försöker oupphörligt - och förgäves - förstå varandra. De flesta i dessa vardagliga, ömsinta och vemodiga historier är i medelåldern, den sträcka i livet som få har längtat till men de flesta passerar. Inte som de människor de drömde om att bli utan dem livet gjort dem till. 

I ett samtida Helsingfors fångas ögonblicken då osäkerheten och rädslan kom in i människorna och i samhället. Musiken dånar, tiden rusar vidare. Westö skriver med en innerlighet och emotionell nakenhet som låter oss komma mycket nära hans gestalter.  

 

Recensioner

Förnämlig finlandssvensk novellkonst
Mårten Westö visar vad novellen som genre har att erbjuda förtätning och intensitet.
Som du såg mig då visar finlandssvensk novellkonst från sin bästa sida och jag undrar om Mårten Westö någonsin skrivit bättre.
Arne Toftegaard Pedersen, Hufvudstadsbladet

Ett gott språk är som god hälsa: märks mest i sin frånvaro. Därför finns det skäl att ge en eloge till just språket i Mårten Westös novellsamling Som du såg mig då. Rikt, mångsidigt och till synes utan ansträngning flyter det på det bästa jag läst på länge inom finlandssvensk litteratur.
Joanna Nylund, Kyrkpressen

 

Människorna i Som du såg mig då fångas i sin skröplighet och flera av karaktärerna kompenserar genom ett bländande yttre. Det är deras och allas existentiella litenhet som Mårten Westö fångar i sina noveller och projicerar på sin läsare: osäkerheten som vilar inom oss och som sakta bryter ner medkänsla och empati och när som helst hotar att övergå i våldsamhet.
Peter Nyberg, Ny Tid

Han (Westö) verkar ha grundat en egen noir-genre inom novellistiken i Svenskfinland som inte liknar någon annans om man undantar några nedslag hos Tove Jansson, kanske. Hos Mårten Westö kombineras poetens lyhördhet med översättarens känsla för ordens valörer. Som skildrare av mänsklig skörhet och otillräcklighet och strategier att komma tillrätta med dem har Mårten Westö just inga litterära släktingar hos oss.
Ann-Christine Snickars, ÅU

Som du såg mig då Provläs