Susanne Ringell

Vattnen

20,00

20,00 €

I bokens tolv noveller dras vi in i den Ringellska världen. Där är det inte oävet att vistas. Språket är melodiskt, poetiskt och beskriver fint känslor och stämningar i bilder. Det antydda eller avbrutna blir en lågmäld humor, med något av en Tove Janssonsk stämning, ju längre man suger på det desto mera njuter man av det. Monica Borg-Sunabacka, Österbottens Tidning Men uttryckt med Ringells lika precisa som oväntade prosa blir Vattnet inte någon urvattnad vardagsskildring utan i stället en mycket tät och mycket läsvärd novellsamling. Mikaela Blomqvist, Göteborgs-Posten I dem finner vi en djärvhet både i tilltal och språkanvändning. Man vågar ta steget ut ur det hemtama och bekanta, såväl när det kommer till litterära mönster som miljöer. I båda fallen har vi också att göra med väldigt medvetna berättare som väger varje ord på guldvåg och genom detta påminner läsaren om sin närvaro. Det är stimulerande att läsa sådant, jag hittar nya sidor i tillvaron. … Novellerna är lockande och konstfärdigt framskrivna, språket porlar fram i fyndiga formuleringar och en extremt detaljerad rikedom i uttrycket. Detta är inte noveller som ska läsas snabbt, utan med eftertanke och tid att njuta av ordflödet och de associativa betydelseförskjutningar som äger rum i Ringells ordlek. Man får en känsla av att författaren hyser en äkta kärlek till och förundran inför språkets möjligheter.

Yasmin Nyqvist, Nya Argus

… en lysande skönlitterär skapelse. … I centrum står också språket. Det som man tidigare kunde uppleva som ren formuleringsglädje har här vuxit ut till en allt större och mer konstant träffsäkerhet, en ställvis mörk, ställvis absurt humoristisk, bitterljuv stilkonst som lakoniskt och impressionistiskt fångar miljöerna och människorna i den. Här finns inte en likgiltig rad, varje mening är laddad… "Vattnen" förhåller sig till verkligheten som fiktionen gör när den är som bäst; den varken flyr, tömmer eller plattar till verkligheten, utan breddar, smeker och öppnar den. …. Genom sin rymliga och jordfasta vokabulär, sitt lugna tempo, sitt sätt att orkestrera meningarna till en helhet åstadkommer hon en karakteristisk ringellsk grace var hon än flyter fram. Fredrik Hertzberg, Svenska Dagbladet De smyger sig på, förklädda till lekfulla bagateller och med ett leende på läpparna, Susanne Ringells korta texter, som en chokladbit till kaffet, lättsmält och uppiggande. Men det första intrycket bedrar: varje ny rad lockar med läsaren djupare in i mörker och ensamhet, och där finns förförelse. … Jag skulle vilja citera mera, varje mening, varje bild är laddad med poesi och eftertanke hos Ringell, och alla försök att beskriva och tolka riskerar att reducera den språkliga komplexiteten … Ingrid Elam, Dagens Nyheter I en enda bild lyckas finlandssvenska Susanne Ringell fånga förundran över liv och död. En glimrande novellsamling. Dagens Nyheter, Boklistan Ringells ljuvliga novellresor I Susanne Ringells språkhav formas fina pärlor. … Att åter få träda in i Ringells språkvärld är härligt. De nogsamt komponerade bilderna, underfundigheterna och den dräpande torra humorn gör sig gällande. Ringell för en lyhörd lek med orden och arkaismer som förhappandes, understundom och märkunderligt sjuder plötsligt av liv. Språket bär också på en påtaglig sinnlighet. Isabella Rothberg, Ny Tid Och Ringell tecknar dem mycket elegant. Anna-Lina Brunell, Hufvudstadsbladet Susanne Ringell visar skarp iakttagelseförmåga, människor och landskap målas med tydliga, konkreta penseldrag, samtidigt som hon lämnar hisnande djup för läsaren att drunkna i eller fascinerad och långsamt ta sig ifrån, förbryllat och förtjust. Ringell är en mästare på att fånga ögonblick och på att egga läsarens fantasi. … "Vattnen" är en sällsam läsupplevelse, sinnlig, gäckande och stillsamt humoristisk. Bildspråket är en fröjd, aldrig krampaktigt. … läs boken och bli rikare i själ och tanke. Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland …med den speciella humor som är författarens. Ett annat särdrag i författarskapet och boken är ju det sensuella: bilden av kroppen som en mångskiftande kontakyta till världen. Ett tredje är den språkliga lust och fantasi som gett så ypperliga resultat i hennes kortprosa … Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser …en mycket tät och mycket läsvärd novellsamling. Mikaela Blomqvist, Göteborgsposten Smärt och samtidigt beslöjad; detta är i mitt tycke årets finlandssvenska bok, en samling noveller som förenas av elementet vatten. Ringell är en kortprosans mästare, som på ett rikt och koncist språk frammanar oförglömliga atmosfärer och karaktärer. Fredrik Hertzberg, Svenska Dagbladet Det är just rörelsen och den täta, fint utmejslade texten som gör Vattnen till en så stark läsupplevelse. Ringell har förmågan att skriva om smärta och förlust med en humor som liknar glädje. Sofia Torvalds, Kyrkpressen Susanne Ringell är en av de stora språkkonstnärerna på svenska. Hon väljer sina ord väl och brukar dem mycket medvetet. Det är en språklig njutning att läsa henne, inte minst för de fräcka tjuvkopplingar hon ibland gör mitt i det seriösa berättandet. Benita Mattsson-Eklund, Åland Genomgående präglas texterna av en väl avvägd förtätning och en existentiell tillspetsning som både förbryllar och lockar läsaren. … Susanne Ringell är en mycket stilsäker författare och hennes personliga bildspråk är både sällsamt och effektivt. De här korta berättelserna ger många, och stora, läsupplevelser.

Thomas Kjellgren, BTJ

… en lysande skönlitterär skapelse. … I centrum står också språket. Det som man tidigare kunde uppleva som ren formuleringsglädje har här vuxit ut till en allt större och mer konstant träffsäkerhet, en ställvis mörk, ställvis absurt humoristisk, bitterljuv stilkonst som lakoniskt och impressionistiskt fångar miljöerna och människorna i den. Här finns inte en likgiltig rad, varje mening är laddad… "Vattnen" förhåller sig till verkligheten som fiktionen gör när den är som bäst; den varken flyr, tömmer eller plattar till verkligheten, utan breddar, smeker och öppnar den. …. Genom sin rymliga och jordfasta vokabulär, sitt lugna tempo, sitt sätt att orkestrera meningarna till en helhet åstadkommer hon en karakteristisk ringellsk grace var hon än flyter fram. Fredrik Hertzberg, Svenska Dagbladet De smyger sig på, förklädda till lekfulla bagateller och med ett leende på läpparna, Susanne Ringells korta texter, som en chokladbit till kaffet, lättsmält och uppiggande. Men det första intrycket bedrar: varje ny rad lockar med läsaren djupare in i mörker och ensamhet, och där finns förförelse. … Jag skulle vilja citera mera, varje mening, varje bild är laddad med poesi och eftertanke hos Ringell, och alla försök att beskriva och tolka riskerar att reducera den språkliga komplexiteten … Ingrid Elam, Dagens Nyheter I en enda bild lyckas finlandssvenska Susanne Ringell fånga förundran över liv och död. En glimrande novellsamling. Dagens Nyheter, Boklistan Ringells ljuvliga novellresor I Susanne Ringells språkhav formas fina pärlor. … Att åter få träda in i Ringells språkvärld är härligt. De nogsamt komponerade bilderna, underfundigheterna och den dräpande torra humorn gör sig gällande. Ringell för en lyhörd lek med orden och arkaismer som förhappandes, understundom och märkunderligt sjuder plötsligt av liv. Språket bär också på en påtaglig sinnlighet. Isabella Rothberg, Ny Tid Och Ringell tecknar dem mycket elegant. Anna-Lina Brunell, Hufvudstadsbladet Susanne Ringell visar skarp iakttagelseförmåga, människor och landskap målas med tydliga, konkreta penseldrag, samtidigt som hon lämnar hisnande djup för läsaren att drunkna i eller fascinerad och långsamt ta sig ifrån, förbryllat och förtjust. Ringell är en mästare på att fånga ögonblick och på att egga läsarens fantasi. … "Vattnen" är en sällsam läsupplevelse, sinnlig, gäckande och stillsamt humoristisk. Bildspråket är en fröjd, aldrig krampaktigt. … läs boken och bli rikare i själ och tanke. Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland …med den speciella humor som är författarens. Ett annat särdrag i författarskapet och boken är ju det sensuella: bilden av kroppen som en mångskiftande kontakyta till världen. Ett tredje är den språkliga lust och fantasi som gett så ypperliga resultat i hennes kortprosa … Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser …en mycket tät och mycket läsvärd novellsamling. Mikaela Blomqvist, Göteborgsposten Smärt och samtidigt beslöjad; detta är i mitt tycke årets finlandssvenska bok, en samling noveller som förenas av elementet vatten. Ringell är en kortprosans mästare, som på ett rikt och koncist språk frammanar oförglömliga atmosfärer och karaktärer. Fredrik Hertzberg, Svenska Dagbladet Det är just rörelsen och den täta, fint utmejslade texten som gör Vattnen till en så stark läsupplevelse. Ringell har förmågan att skriva om smärta och förlust med en humor som liknar glädje. Sofia Torvalds, Kyrkpressen Susanne Ringell är en av de stora språkkonstnärerna på svenska. Hon väljer sina ord väl och brukar dem mycket medvetet. Det är en språklig njutning att läsa henne, inte minst för de fräcka tjuvkopplingar hon ibland gör mitt i det seriösa berättandet.

Benita Mattsson-Eklund, Åland

I bokens tolv noveller dras vi in i den Ringellska världen. Där är det inte oävet att vistas. Språket är melodiskt, poetiskt och beskriver fint känslor och stämningar i bilder. Det antydda eller avbrutna blir en lågmäld humor, med något av en Tove Janssonsk stämning, ju längre man suger på det desto mera njuter man av det.

Monica Borg-Sunabacka, Österbottens Tidning

9789515227843

2010