En underbar mamma
20,00 €
Även om upplösningen på berättelsen är väl klassisk (Ebbas mamma är nog inte så dum i alla fall), är det mycket som är bra i von Numers-Ekmans nya bok. Hit hör hur mycket som lämnas osagt: Ebba verkar leva i en helt och hållet kvinnlig värld, utan vare sig pappa, bröder eller morfar, men det förklaras aldrig varför det är så. Det antyds att mamman är arbetslös, men inte heller här kommer någon redogörelse – det bara är som det är, precis så självklart som allting är i ett barns liv. Det samma gäller Lotta Fors illustrationer: De är enkla men välfungerande, och innehåller många roliga detaljer. Ebbas nallebjörn speglar på ett lågmält sätt hennes sinnesstämning och det svarta molnet kring hennes huvud när hon är arg är festligt.
Måns Broo, Åbo Underrättelser
Genom texten förstår läsaren samtidigt mellan raderna att Ebbas mamma inte har något jobb, medan Mirabells mamma studerar (läs: har råd att inte jobba). Här fungerar alltså samspelet mellan ord och bild utmärkt, då text och bild förstärker varandra och ger läsaren olika pusselbitar.
Sara Pollesello, Ny Tid
En underbar mamma är en fin och lovande bilderboksdebut av Lotta Fors, som väljer det vardagsvänliga framför det mer tillspetsade. Hon uppvisar redan här stor potential som en bildberättare att räkna med. Katarina von Numers text är synnerligen välavvägd och vittnar om sinne för dramaturgi.
Mia Österlund, Hufvudstadsbladet
.
Det är inga enkla teman som som von Numers-Ekman tar itu med i sin fjärde barnbok. Tematiken som rör sig kring ett barns missnöje med sin egen mamma och beundran för en annan, förstärks i och med Lotta Fors enkla och färgmässigt varma illustrationer där gester och ansiktsuttryck är speciellt talande.
Lotta Green, Svenska Yle
Lite i taget lär vi känna Ebbas mamma. Författaren tränger sig inte på utan låter läsaren – och barnet som lyssnar på berättelsen – bilda sin egen uppfattning. När Ebba frågar Mirabell: "Har din mamma ett jobb." förstår vi att hennes mamma inte har det. Den frågan blottar ett utanförskap, en sårbarhet; mamman har ingen sysselsättning dagtid, hon varken jobbar eller studerar. Lotta Fors illustrationer kompletterar och fyller i där orden saknas. Bilden av flickorna i Mirabells mysiga vardagsrum jämfört med den när Ebba äter middag framför datorn med sin mamma, med dammsugaren stående intill soffan, säger mycket. Doften av äppelschampot står också i stark kontrast till den skarpa lukten av nagellacket som mamma tar fram efter måltiden.
Yvonne Granqvist Schultz, Österbottens Tidning
En underbar mamma onnistuu kiteyttämään vanhemman ja lapsen välisen rakkauden tunnot kauniisti ja pelkistetysti. Lotta Fors tavoittaa ensimmäisessä lastenkirjakuvituksessaan hyvin tarinassa taajaan vaihtuvat tunteet. Katseissa ja kehon kielessä on latausta.
Päivi Heikkilä-Halttunen, bloggen Lastenkirjahylly
Katarina von Numers-Ekman
Katarina von Numers-Ekman är född 1973 i Helsingfors och bor i Kyrkslätt. Hon har studerat nordisk litteratur och har en bakgrund som modersmålslärare. Hon har också gått utbildningarna Litterärt skapande och Författarskolan. Numera arbetar hon på Svenska kulturfonden. Katarina debuterade 2010 med bilderboken Konrad och Kornelia, illustrerad av Christel Rönns.
Lotta Fors
Lotta Fors (f. 1988) är bosatt i Nykarleby. Hon har studerat grafisk design och serieteckning vid Västra Nylands Folkhögskola och Visuell kommunikation och design vid Aalto Universitet. Efter sin kandidatexamen 2019 har hon arbetat som designer vid Redandblue.
Ytterligare information
ISBN | 9789515254283 |
---|---|
Utgivningsår | 2021 |
Format | Hårda pärmar |
Sidantal | 40 |
Ljudfils längd | |
Åldersgrupp | 3-6 |
Författare | Katarina von Numers-Ekman |
Illustratör | Lotta Fors |