Torsten Pettersson

Ge mig dina ögon

Den medelstora finlandssvenska staden Forshälla drabbas av ett bestialiskt mord. En yngre kvinna hittas död på en parkgång i närheten av sitt hem. Hon har strypts med en lina, hon är naken, ögonen är urgröpta och på hennes mage har någon ristat in ett A. Polisen börjar undersöka fallet, men står helt utan ledtrådar då ett liknande mord inträffar. Finns det en seriemördare i det idylliska Forshälla?

Torsten Petterssons debut som kriminalromanförfattare är övertygande. Ge mig dina ögon visar en stor insikt i polisiärt spaningsarbete, riskmoment inom kärnkraften, trafficking från Ryssland till Finland, och inte minst i det mänskliga psyket. I mördarnas och offrens extrema situationer väcks frågor om hur mycket människor kan känna för varandra och hur mycket ett människoliv är värt.

Vem ligger bakom morden och vilket är motivet? Intrigen i Ge mig dina ögon är raffinerad och upplösningen chockartad.

Svenskfinland har äntligen fått en kriminalförfattare som i språkbehandling, intrigbygge och psykologisk spänning kan mäta sig med de stora namnen i Sverige.

Vad känner jag när jag är framme? Uppdrag. Och när jag ser honom: ömhet inför hans grånande hjässa och hans lilla men väl använda kropp som nu får vila. Jag är som en läkare som måste tillfoga en smärta en liten stund men sedan ger befrielse från allt det onda.

Vad känner jag när det är gjort? Fullbordan. En hunger har öppnat sig inom mig men den har stillats av denna kväll och detta möte. Nu sjunker den tillbaka in i mig. Jag står länge vid den vilande kroppen och andas djupt med bakåtlutat huvud innan jag inleder mina avslutande ritualer med kläderna och kniven...

Belönad i Söderströms romantävling 2008.

Recensioner

Torsten Petterssons debutroman Ge mig dina ögon (2008) kom hösten 2010 ut på italienska under titeln A. L'alfabetista (Rom: Newton Compton) och fick ett entusiastiskt mottagande:

... intrigen är superb. ... en perfekt konstruerad thriller, en mosaikbit efter den andra med täta fogar och en subtil och överraskande logik ... bilden som långsamt målas upp av ett ovanligt landskap - det svenskspråkiga Finland som vetter mot Bottniska havet - håller dig trollbunden, i ständig väntan på nästa slag, på följande uppslag.

Till detta bidrar en struktur med flera nivåer där olika synvinklar oavbrutet läggs på varandra, vare sig det är karaktärer som handlar i första person eller sådana som avslöjar sig genom dagböcker som nystas fram likt Ariadnetrådar och förmedlar en ofta tvetydig sanning.

Pietro Soria i TTL, litterär bilaga till den italienska dagstidningen La Stampa

För att få en uppfattning om denna isande deckare kan man kasta en blick på boktrailern, närma sig författarens förfinade stil och komma fram till den chockartade och oväntade lösningen, mitt bland träffsäkra analyser av det mänskliga psyket.

Dina D'Isa i Il tempo, italiensk dagstidning, 17 oktober 2010

Detta är en debutroman skriven av en universitetsprofessor i Uppsala redan enrollerad i skaran av de thrillermästare som har kommit från kylan. ... Hårdare än Henning Mankell, är detta den första boken i en trilogi och den bådar gott.

Io donna, italiensk damtidning, 16-23 oktober

...onekligen är Petterssons Ge mig dina ögon en av de absolut bästa kriminalromanerna vi fått från det (finlandssvenska) hållet. Missa den inte!

Den svenska deckartidskriften Jury, nr 3/2008

...historien är upplagd som ett slags dossierdeckare, där handlingen skildras i form av inspelade förhör, överläggningar och samtal, självbiografiska anteckningar samt olika bekännelser... Det har gjorts förr och bra. Men sällan så här bra. Sällan så här övertygande. Mycket sällan så här välskrivet.

...

Detta är en anmärkningsvärt god kriminalroman, definitivt en av de mest intressanta som publicerats på svenska under senare år.

Johan Wopenka i den svenska deckartidskriften Jury nr 4/2008

För brottsromaner som har en så stark litterär prägel som Ge mig dina ögon behöver vi inte färre av i en genre som blivit något överexploaterad. Utan snarare flera. Torsten Pettersson har visat att han har åtskilligt att ge oss i den vägen!

Bo-Ingvar Kollberg, Uppsala Nya Tidning

Läs hela recensionen här

Anslaget är effektfullt och skrämmande. Man sugs genast in i den här hotfulla, suggestiva världen. ...

Torsten Pettersson skriver fram en värld som är den vi känner. Men han belyser den från den mörka sidan, den vi sällan känns vid. Och han gör det så han övertygar om att det finns mer att berätta.

Det är en språkligt driven och skärpt text som inte lämnar någon åt sitt öde.

Förutom läsaren, som får gå vidare, omtumlad.

Sofie Knutar, Österbottens Tidning

... medan de flesta andra alster plågas av stilistiska fettvalkar och substantiellt dödkött har vi här att göra med en vältränad text.

Författaren, lyriker och professor i litteraturvetenskap, i våras belönad i Söderströms thrillertävling, är förstås så medveten om berättarteknik och jagrepresentationer i en litterär text att jämförelse med andra skribenter kan bli orättvis.

Ann-Christine Snickars, Vasabladet

... texten blir intim och trovärdig. Ge mig dina ögon är en sakkunnigt skriven brottsroman, men också ett skönlitterärt verk med en human grundsyn. Alla, också de som går över det tillåtnas gräns är offer i sitt eget liv.

Iris Backlund, Östra Nyland

Kirjailijalla on psykologista silmää ja taitoa hyödyntää sitä tekstissä.

Amira Al Bayaty, Ruumiinkulttuuri

Ge mig dina ögon
Slutsåld