fbpx

Skandal i ankdammen

20,00

20,00 €

Det är alltså viktiga och kontroversiella teman Linderborg tar upp, draperade i lättsam ton. Man sträckläser gärna romanen i en enda andning. Att handlingen är förlagd till vår egen ankdamm kittlar givetvis vår nyfikenhet, men mycket av det som sker är allmängiltigt … För den självkritiska insikten och diskussionen är Lena Linderborg värd ett stort tack. Thomas Rosenberg, Östra Nyland Linderborg serverar skenbar chicklit och underhållning och lyckas suveränt. Ragnhild Artimo, Forum för ekonomi och teknik Lena Linderborg snitslar skickligt fram en pusseldeckarintrig, en slalombana mellan hypoteser och nya indicier, som när åket till slut är genomfört faktiskt har fått oss att reflektera över politiker, skandaler, journalister, aktörer, intressen, strategier bakom det som ser ut som en enkel "skandaljuttu". … Men ankdammen, den finns överallt, världen består av ankdammar, och själv lägger jag snarare tyngden på det första ordet i titeln, skandalen. Lena Linderbogs bok är ett sakkunnigt inlägg i skandalforskningen, snarare i den faktiskt än i ankdammsforskningen. En ofta spännande dykning i vatten som är nästan oväntat djupa. Trygve Söderling, Kulturtimmen … en tankeställare om det högljudda mediebruset och dess destruktiva automatik. Upplösningen är också lika osannolik som många av de andra sammanhangen i vår ankdamm. Ingeborg Gayer, Borgåbladet Linderborg skriver som journalister ofta skriver: lättflytande och med gott driv i steget. … … välskrivet och läsarens intresse hålls dessutom vid liv av en lämplig dos av deckargåta. Men varken den eller personporträtteringen är romanens enda eller nödvändigtvis viktigaste dimension. Man klan nämligen också läsa Skandal i ankdammen som en debattroman, en begrundande och ibland också ganska satirisk sådan. Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser I en recension finns emellertid plats och orsak att i berömmande ordalag konstatera att författaren uppfyller löftet som ges på bokens bakstycke. Hon visar att iord kan vara viktigare än handlingar, viktigare än verkligheten och verkligare än den. Hon visar hur lätt detta blir fallet när journalister missbrukar orden. Därmed manar hon till eftertanke … Så blir Skandal i ankdammen också ett inlägg i den debatt om den journalistiska etiken som borde föras på ett tydligare och synligare sätt. Dennis Rundt, Syd-Österbotten Skandal i ankdammen är en analys om mediernas påverkningsmakt och synen på medierna som den enda rätta sanningen. … Samtidigt väcker Lena Linderborg också liv i en besvärlig debatt om politikerna som privatpersoner. När blir en politikers privatliv offentligt. … Skandal i ankdammen väcker många intressanta frågor på ett mycket enkelt och lättsamt sätt.

Sofia Nygård, Vasabladet

9789515227782

2010