Eldsjäl

32,00

32,00 €

Tonen är lågmäld men precis och karaktärerna mångbottnade. Att Åhman har egen erfarenhet av sketchförfattande och teateruppsättningar på lokal nivå är tydligt och han förmår att levandegöra själva nerven i skapandet och mötet med publiken. En mycket stark debut från vårt grannland i öster. Helhetsbetyg: 5/5.

Liv Wentzel, BTJ

Man kan tolka Daniel som sinnebild – en portalgestalt – för mannen som ständigt är i rörelse, som har kravet på sig själv att hantera alla situationer och problem – och som ska och klara allt på egen hand. Helt enkelt "det inte finns tid att ligga här och lata sig"-mentaliteten.

Patrik Back, Vasabladet

.

[…] oftare reagerar man som läsare på att Åhman lyckas sätta fingret på något man aldrig ens reflekterat över att man kunde sätta fingret på. Som till exempel vad de som brinner för något egentligen eldar med, hur dynamiken fungerar i ett talkogäng, varför det är lika värdefullt att stanna kvar som att längta bort, sådana saker. En ungdomsförening är en tacksam miljö för en roman, här finns oändliga möjligheter till träffsäkert persongalleri och igenkänning för läsaren. Och Åhman tar vara på dem.

Christa Lundström, Hufvudstadsbladet

Som jag skrev om Åhmans novellsamling kan han förena humoristiska vändningar och fyndig dialog med underliggande mörker. Skickligt bygger han upp spänningen kring arbetet med revyn, och inte minst leder han berättelsen mot den annalkande katastrofen. […] Eldsjäl är en bladvändare med många djup under ytan. Med sin första roman infriar Åhman med råge de löften han gav med novellsamlingen och klarar galant utmaningen med "den svåra andra boken".

Henrik Othman, Österbottens Tidning

Eldsjäl är en underhållningsroman med svarta stråk som tar fasta på aktuella och brännande teman som psykisk ohälsa, utbrändhet och depression, landsbygdens utmaningar med nettoutflyttning, en åldrande befolkning och försämrad service. Det är inte lätt att navigera rätt mellan komedi och tragedi, men Axel Åhman styr skutan med säker hand och med stadigt sikte på den blinkande Fyren uppe på kullen. Som extra krydda för Åhman in några spännings- och överraskningsmoment, några plötsliga kastvindar, som gör färden mindre förutsägbar.

Axel Åhman

Axel Åhman är en 31-årig författare, komiker och journalist. Han är född och uppvuxen i Vörå men bor nu i Vasa. Axel är en av medlemmarna i humorgruppen KAJ och skriver både för scen, TV och skönlitterärt. Axel Åhman skriver ofta med en lutning åt det tragikomiska, men med en

9789515260246

2023

301