De hemlösas stad

20,00

20,00 €

Luther berättar medryckande, djupt rotat i skeendet, utan övergripande, förklarande perspektiv. …Det är starkt. Per Israelson, Svenska Dagbladet Annika Luthers kännetecken är det träffsäkra tonfallet, den varma välbekanta vardagsrösten. Många författare snubblar på dialogsnöret, men det gör inte hon. Ett annat säkert igenkänningstecken för Luther är förankringen i miljön, oftast Helsingfors, förmågan att se sina unga huvudpersoner och hur de relaterar till andra människor, familjen, historien – och i den här boken – till framtiden. Barbro Enckell-Grimm, Lysmasken Det är knappt man tror det är sant: ny finlandssvensk science fiction. Söderströms har redan tidigare bevisat att förlaget inte är främmande för att utge fantasy och nu visar man att science fiction nog också passar i förlagets linje. Jag lyfter på hatten och tummen och hurrar ännu till. Ben Roimola, Enhörningen Effektiva synvinkelskiften mellan de båda huvudpersonerna gör detta till stark och fascinerande skröna om vänskap och kärlek, om moral och människovärde.

Magnus Öhrn, BTJ

Recensioner för pappersboken som utkom år 2012 Luther berättar medryckande, djupt rotat i skeendet, utan övergripande, förklarande perspektiv. …Det är starkt. Per Israelson, Svenska Dagbladet Effektiva synvinkelskiften mellan de båda huvudpersonerna gör detta till stark och fascinerande skröna om vänskap och kärlek, om moral och människovärde. Magnus Öhrn, BTJ Det är en ovanligt verklighetstrogen framtidsvision, som dessutom är ruskigt spännande och överraskande rolig. Lotta Olsson, Barnbokskatalogen 2011/2012 De hemlösas stad fungerar på många plan, som allvarlig dystopi, inkännande tonårsskildring och svidande satir över ett trygghetsfinland som in i det sista gömmer huvudet i sanden. Det är en fiffig och bitskt humoristisk berättelse som aldrig förlorar sin samtidigt sturska och sköra huvudperson ur sikte. Maria Lassén-Seger, Hufvudstadsbladet Annika Luthers nya ungdomsbok De hemlösas stad är en skräckinjagande dystopi om hur vår värld kan komma att se ut i framtiden. Berättelsen trollbinder läsaren från och med första sidan och man tvingas läsa boken från pärm till pärm På ett mångsidigt och oklanderligt språk beskriver Luther en bekant, men förändrad värld. Boken innehåller alla de ingredienser som en bra ungdomsbok behöver: äventyr, spänning, svårhanterliga känslor samt lite kärlek. Boken är dessutom välskriven, underhållande och upplysande på samma gång. Ett framgångsrecept som hon använt sig av också i sina tidigare böcker Fanny Fröman, Ny Tid Boken är fängslande och svår att lägga ifrån sig Marianne Green, Borgåbladet Luther är en god berättare med förmågan att återge unga människors känslor och tankar på ett trovärdigt sätt. Det har hon visat i sina tidigare ungdomsböcker. Också De hemlösas stad innehåller en tät och spännande story som lockar till läsning Lisbeth Rosenback, Vasabladet … intrigen, skarpt och trovärdigt uppbyggd in i minsta detalj. … Det är skickligt, rentav imponerande gjort. … Luther skriver medryckande och engagerat, med ett språk som är realistiskt, men nyansrikt. Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland Annika Luthers kännetecken är det träffsäkra tonfallet, den varma välbekanta vardagsrösten. Många författare snubblar på dialogsnöret, men det gör inte hon. Ett annat säkert igenkänningstecken för Luther är förankringen i miljön, oftast Helsingfors, förmågan att se sina unga huvudpersoner och hur de relaterar till andra människor, familjen, historien – och i den här boken – till framtiden. Barbro Enckell-Grimm, Lysmasken Det är knappt man tror det är sant: ny finlandssvensk science fiction. Söderströms har redan tidigare bevisat att förlaget inte är främmande för att utge fantasy och nu visar man att science fiction nog också passar i förlagets linje. Jag lyfter på hatten och tummen och hurrar ännu till.

Ben Roimola, Enhörningen

Det är en ovanligt verklighetstrogen framtidsvision, som dessutom är ruskigt spännande och överraskande rolig. Lotta Olsson, Barnbokskatalogen 2011/2012 De hemlösas stad fungerar på många plan, som allvarlig dystopi, inkännande tonårsskildring och svidande satir över ett trygghetsfinland som in i det sista gömmer huvudet i sanden. Det är en fiffig och bitskt humoristisk berättelse som aldrig förlorar sin samtidigt sturska och sköra huvudperson ur sikte. Maria Lassén-Seger, Hufvudstadsbladet Annika Luthers nya ungdomsbok De hemlösas stad är en skräckinjagande dystopi om hur vår värld kan komma att se ut i framtiden. Berättelsen trollbinder läsaren från och med första sidan och man tvingas läsa boken från pärm till pärm På ett mångsidigt och oklanderligt språk beskriver Luther en bekant, men förändrad värld. Boken innehåller alla de ingredienser som en bra ungdomsbok behöver: äventyr, spänning, svårhanterliga känslor samt lite kärlek. Boken är dessutom välskriven, underhållande och upplysande på samma gång. Ett framgångsrecept som hon använt sig av också i sina tidigare böcker Fanny Fröman, Ny Tid Boken är fängslande och svår att lägga ifrån sig Marianne Green, Borgåbladet Luther är en god berättare med förmågan att återge unga människors känslor och tankar på ett trovärdigt sätt. Det har hon visat i sina tidigare ungdomsböcker. Också De hemlösas stad innehåller en tät och spännande story som lockar till läsning Lisbeth Rosenback, Vasabladet … intrigen, skarpt och trovärdigt uppbyggd in i minsta detalj. … Det är skickligt, rentav imponerande gjort. … Luther skriver medryckande och engagerat, med ett språk som är realistiskt, men nyansrikt.

Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland
Annika Luther

Född 1958 i Helsingfors och bor där fortfarande. Biolog och lärare utbildad vid Helsingfors universitet. Pensionerade sig år 2022 efter 24 år som lektor vid Tölö gymnasium. Började som ungdomsförfattare i slutet av 1990-talet, övergick senare till romaner och från och med boken Rågen - en spretig historia (2022) till

9789515258137

2022

Ljudbok