Lars Sund

En morgontrött fågelskådares bekännelser

Dagboksblad maj-december

25,00

25,00 €

År 2011 belönade Svenska litteratursälskapet boken En morgontrött fågelskådares bekännelser med motiveringen: "Författaren skildrar mötet mellan människan och naturen på ett personligt plan genom fågelskådarens mödor och lyckostunder, men ger därtill både filosofiska och historiska utblickar på fågelskådandets historia och människans relation till naturen." En del böcker borde förses med varningstexter som ”Starkt beroendeframkallande” eller ”Varning. Denna bok kan förändra ditt liv”. Lars Sunds nya bok är en sådan. Lars Sund skriver kvickt och lärt om fåglar i såväl folktro och dikt som i den tidiga naturvetenskapliga forskningen och han kryddar det hela med en massa lustiga fakta Marit Lindqvist, Kulturtimmen Skickligt varierar han sina texter, från ögonblicksbilder i naturen till kortessäer om fågelskådandets historia och sociologi, dess klassiker i litteraturen, de tekniska hjälpmedlen, biotopernas förändringar och mycket annat. Återkommande är introspektionen, frågan varför man sysslar med något så irrationellt, och försöken att beskriva den lycka och tillfredsställelse fågelskådningen kan ge. Michel Ekman, Hufvudstadsbladet I ett avseende är Lars Sund som vanligt: han går på djupet med det han företar sig. Läsaren anar omfattande research och mycken läsning bakom essäerna. … Författaren har en beundransvärd förmåga att göra något levande av det researchern inhämtat. … Sådär låter han tanken vandra, inte planlöst utan välregisserat med varje hållplats där den skall vara. Bertel Nygård, Vasabladet Bokens fåglar beskrivs med egen karakteristika, men det som gör boken så läsvärd och medryckande är Lars Sunds hänvisningar till folktro, naturvetenskap och fågelskådandets historia, varvat med anekdoter samt Sunds egna och andra författares poetiska betraktelser av fåglar. Egil Green, Borgåbladet … en lättillgänglig blandning av ornitologiska fakta, kulturhistoria och personliga reflexioner. Också en del sådan information som man sällan hittar i vanliga fågelböcker. Till exempel fenomenet ruggning. Eller insikten att fåglar är individer, inte bara representanter för sin art. Eller kikarens historia. Carita Backström, Lysmasken Det går inte att ta miste på entusiasmen när Sund bekänner sin passion för fågelskåderiet. Men han lyckas hålla den nödvändiga distansen till ämnet. Därmed blir läsningen njutbar. Det är faktaspäckat så det förslår. Det är lyriskt och det är engagerat. HJ, Löntagaren Men faktum kvarstår: det är tunnsått med finlandssvenska mästerverk som tar in natur i de litterära finrummen. Om inte Lars Sund redan vore känd som romanförfattare skulle han med sin nya essäsamling senast nu slå igenom, som en stor essäist och naturskildrare. … Lars Sund är en mästare på att via beskrivande metaforer skapa en stark närvarokänsla till de fåglar och den natur han skriver om. Håkan Eklund, Åbo Underrättelser Boken består av ett 50-tal kapitel som vanligen tar avstamp i observationen av en viss fågelart, antingen i Uppsalatrakten eller vid besök hemma i Jakobstad. Några av kapitlen är lakoniska redogörelser på ett fåtal rader, men de flesta öppnar intressanta perspektiv på fågelskådande och fåglarnas liv i form av ett slags miniessäer. Sund är en reflekterande fågelskådare och han kan den relevanta kultur- och litteraturhistoriska bakgrunden som ett rinnande vatten.

Johan Ulfvens, Landsbygdens folk

Boken är både kvick och lärd med ett balanserat och njutbart språk. Den bör läsas i noga avvägda doser. Fågelskådandet och beskrivningen av denna passionerade handling blir till en betraktelse över hela tillvaron och människans plats i den. Eva Wahlström, BTJ Sund är en sann språkkonstnär, och även nu fabulerar han på ett njutbart sätt. … är skrivna med gott humör, som också smittar av sig på läsaren.

Thomas Rosenberg, Östra Nyland

Recensioner för pappersutgåvan (2010) En del böcker borde förses med varningstexter som ”Starkt beroendeframkallande” eller ”Varning. Denna bok kan förändra ditt liv”. Lars Sunds nya bok är en sådan. Lars Sund skriver kvickt och lärt om fåglar i såväl folktro och dikt som i den tidiga naturvetenskapliga forskningen och han kryddar det hela med en massa lustiga fakta Marit Lindqvist, Kulturtimmen Skickligt varierar han sina texter, från ögonblicksbilder i naturen till kortessäer om fågelskådandets historia och sociologi, dess klassiker i litteraturen, de tekniska hjälpmedlen, biotopernas förändringar och mycket annat. Återkommande är introspektionen, frågan varför man sysslar med något så irrationellt, och försöken att beskriva den lycka och tillfredsställelse fågelskådningen kan ge. Michel Ekman, Hufvudstadsbladet I ett avseende är Lars Sund som vanligt: han går på djupet med det han företar sig. Läsaren anar omfattande research och mycken läsning bakom essäerna. … Författaren har en beundransvärd förmåga att göra något levande av det researchern inhämtat. … Sådär låter han tanken vandra, inte planlöst utan välregisserat med varje hållplats där den skall vara. Bertel Nygård, Vasabladet Bokens fåglar beskrivs med egen karakteristika, men det som gör boken så läsvärd och medryckande är Lars Sunds hänvisningar till folktro, naturvetenskap och fågelskådandets historia, varvat med anekdoter samt Sunds egna och andra författares poetiska betraktelser av fåglar. Egil Green, Borgåbladet … en lättillgänglig blandning av ornitologiska fakta, kulturhistoria och personliga reflexioner. Också en del sådan information som man sällan hittar i vanliga fågelböcker. Till exempel fenomenet ruggning. Eller insikten att fåglar är individer, inte bara representanter för sin art. Eller kikarens historia. Carita Backström, Lysmasken Det går inte att ta miste på entusiasmen när Sund bekänner sin passion för fågelskåderiet. Men han lyckas hålla den nödvändiga distansen till ämnet. Därmed blir läsningen njutbar. Det är faktaspäckat så det förslår. Det är lyriskt och det är engagerat. HJ, Löntagaren Men faktum kvarstår: det är tunnsått med finlandssvenska mästerverk som tar in natur i de litterära finrummen. Om inte Lars Sund redan vore känd som romanförfattare skulle han med sin nya essäsamling senast nu slå igenom, som en stor essäist och naturskildrare. Lars Sund är en mästare på att via beskrivande metaforer skapa en stark närvarokänsla till de fåglar och den natur han skriver om. Håkan Eklund, Åbo Underrättelser Boken består av ett 50-tal kapitel som vanligen tar avstamp i observationen av en viss fågelart, antingen i Uppsalatrakten eller vid besök hemma i Jakobstad. Några av kapitlen är lakoniska redogörelser på ett fåtal rader, men de flesta öppnar intressanta perspektiv på fågelskådande och fåglarnas liv i form av ett slags miniessäer. Sund är en reflekterande fågelskådare och han kan den relevanta kultur- och litteraturhistoriska bakgrunden som ett rinnande vatten. Johan Ulfvens, Landsbygdens folk Boken är både kvick och lärd med ett balanserat och njutbart språk. Den bör läsas i noga avvägda doser. Fågelskådandet och beskrivningen av denna passionerade handling blir till en betraktelse över hela tillvaron och människans plats i den.

Eva Wahlström, BTJ

9789515256942

2022