Konsten att inte hitta sig själv på Bali

12,90

–54%
12,90 €

Lundberg kan kanske inte konsten att hitta sig själv, men hon kan konsten att förkroppsliga avigsidorna av hela hitta-sig-själv-projektet. […] Boken är komponerad med sinne för hur effekter maximeras och läsarintresse upprätthålls. Berättandet är genomgående flyhänt och Lundberg växlar vigt mellan roande och drabbande partier.

I denna bok, ett bidrag till floran av bekännelselitteratur, blottar Lundberg sig på ett närmast radikalt sätt. Det blir dock aldrig vare sig melodramatiskt, pinsamt eller tungt. I stället bjuder Lundberg på den obeslöjade sanningen om att plågas av psykisk ohälsa, om att helt enkelt må skit. Här skildras stundtals en maktlöshet och uppgivenhet. Samtidigt märks det att Lundberg har en journalistisk bakgrund. Upplevelserna av sökandet efter sig själv granskas kritiskt, understundom med en god portion distans och bitande humor.

Jack Lukkerz, Bibliotekstjänst i Sverige

Sorgekänslan med stort S följer Zandra Lundberg från barndomen ända till den totala kraschen. Hon är övertygande då det gäller att skildra mörkret inom sig, en medmänniskas rop på hjälp.  […] Med tanke på hur många i dagens samhälle som lider av psykisk ohälsa känns det viktigt med förstahands­skildringar av hur det känns, hur bottenlöst svart livet kan vara. Lä­saren kommer åt att så småningom krypa under skinnet på ångesten.  […] Som läsare är vi såtillvida lugna att vi vet hur det gick – författaren kom levande ut ur mörkret och på andra sidan skrev hon denna bok. Som läsupplevelse är Zandra Lund­bergs bok en positiv överraskning, en stark berättelse.

Tove Djupsjöbacka, Hufvudstadsbladet

I Konsten att inte hitta sig själv på Bali skriver Zandra Lundberg öppenhjärtigt om sin vilsenhet och vanmakt inför det egna illamåendet, om sina febrila och famlande försök att hitta rätt i självhjälpsdjungeln och om det mörker som förde henne till avgrundens brant. Men också om vändpunkter och handfast vägledning som gjorde att hon hittade sig själv till slut – om inte på Bali så hemma på mammas kökssoffa i Mariehamn.

… en allvarlig och djupt gripande berättelse om en rejält tilltufsad och känslig människas desperata kamp för att rädda sig själv. Språkdräkten är kongenialt lågmäld och lite sorgsen, men full av energi. Kort sagt en mycket läsvärd författardebut av en sedan länge mycket rutinerad skribent.

Petter Lobråten, Ålandstidningen
Zandra Lundberg

Zandra Lundberg är född 1987 på Åland. I sena tonåren började hon jobba som journalist på Ålandstidningen, därefter tog hon över som chefredaktör för nöjestidningen XIT. När hon var 22 år blev hon reporter på Aftonbladet och sedermera profilerad krönikör och bloggare. Hon bröt upp livet i Stockholm för att

9789515255976

2022

232