Varje slag mitt hjärta slår

Anteckningar ur mitt liv

28,90 €

Genom texten löper den välbekanta anderssonska humorn och självironin som gör läsandet lustfyllt, jag ligger och drar på munnen och myser och förundrar mig över hur det kan vara så fruktansvärt roligt och rörande att läsa en memoarbok. Andersson vet hur man berättar en bra historia … Varje slag mitt hjärta slår är en stor bok trots det lilla formatet. Genom att öppna grinden till minnenas trädgård, anknyta till det lilla barnet och låta läsaren slå följe, lyckas Andersson nå kärnan i den mänskliga existensen – det är de stora frågorna som behandlas här. Öppenheten och ärligheten som utlovas på bakpärmen känns genuin från den allra första sidan till den sista, och man kan inte annat än hänföras av en själ som varit verksam på så många olika områden under sitt liv och dessutom förmår komprimera det essentiella i flimrande återblickar med ömsom stor värme, ömsom kittlande humor. Kira Nalin, Kiiltomato.net Lågmält och personligt berättar författaren om sitt liv. … Här finns skarpa universella iakttagelser och en mild humor gör minnesglimtarna sköna att läsa.

FT, Löntagaren

Att hans reflexioner håller hög litterär klass säger sig ju självt, men kombinationen av självanalys och lätt melankoli gör honom tvärtom till en ovanligt underhållande memoarförfattare. Claes Andersson är inte riktigt lika känd på den här sidan Kvarken som Jörn Donner eller Märta Tikkanen men förtjänar faktiskt att bli det. Mats Rosin, Västerbottens Folkblad Andersson för sin del gör ren konst av denna den finlandssvenskaste av texthybrider med sin blandning av biografi och reflektion. …Båda gångerna jag läst Varje slag mitt hjärta slår har jag hänförts av de skiftande stämningarna som glider över sidorna: skarpt självironiskt löje, behagsjuka, visdom, innerlighet, insikt och blindhet. Somt medvetet gillrat just för att läsaren skall falla för det, annat kanske inte. Pia Ingström, Hufvudstadsbladet Den nya boken, ”Varje slag mitt hjärta slår”, är också ett litet mästerverk, en fragmentarisk livsberättelse med många rika skogsgläntor i den mångsidige poetens, prosaistens, läkarens och musikerns landskap. …En liten recension kan inte göra den här vackra och spännande boken rättvisa. …Boken är innerlig, berörande … Kaj Hedman, Vasabladet All hämnd lyser med sin frånvaro och vad som är ännu bättre: anteckningarna verkar helt fria från allt slag av självömkan och självhävdelse. Humor och självironi finns det mycket av. Jag kommer ideligen på mig med att fnissa och få en oemotståndlig lust att läsa högt för vem det vara må som råkar finnas i närheten, om det finns någon. …Först slukade jag Varje slag mitt hjärta slår, blind och döv för allt i min omgivning, stojande barnbarn och bilarna utanför, genast jag fick den i min hand. Därefter läste jag den ensam och i stillhet, fortfarande lika imponerad och glad, ja, glad, bl.a. för rader som ”Den som hävdar att själva åldrandet inte är ett helvete ljuger”. Claes Andersson verkar aldrig ljuga eller så gör han det med utomordentlig finess. Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland Boken präglas av ett hälsosamt avstånd till det egna jaget och en välbalanserad självironi som aldrig koketterar eller blir ett självändamål. Rent språkligt kombinerar den dessutom på ett lysande sätt lättsamhet med exakthet, vilket gör att den inte bara är intressant och insiktsskapande utan också underhållande. Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser Särskilt intressanta är avsnitten om Anderssons arbete med de psyksikt sjuka. … Till bokens förtjänster hör att den är lättläst utan att fria till lata läsare. Den ger nog oss både nöje och en hel del att fundera på. Ull-Britt Gustafsson-Pensar, Österbottens tidning Jokainen sydämeni lyönti on pieni, viihdyttävä ja sympaattinen kirja. Kertojan ääni liittää rauhallisesti kirjan moniaineksiset aiheet yhteen. Pääosassa on elämä kaikessa menneessä värikkyydessään ja kuolema, joka on aina läsnä. Kristina Malmio, Helsingin Sanomat Hur fattiga skulle vi inte vara utan hans humana röst.

Ingalill Österberg, Replik
Claes Andersson

Claes Andersson (1937-2019) var specialläkare inom psykiatri samt riksdagsman (1987-1998 samt 2007-2008), ordförande för Vänsterförbundet (1990-1998) och kulturminister (1995-1999).Claes Andersson debuterade som poet 1962 med samlingen Ventil. Han fick från första början erkännande som en nyskapande poet, som hämtade in nya vindar i den diktning som präglats av de stora

9789515226631

2009

177