Dödsbilder

27,90 €

Här finns ställen av aforistisk täthet, skärande insikt, ibland en road resignation inför det egna och gelikarnas predikament. Pia Ingström, Hufvudstadsbladet Jörn Donner tillhör en av de självklart intellektuella. Han är en av de lysande fyrbåkarna med ett slipat och tränat kritiskt sinne som andra kan ta ut bäring efter. … Det är en förmån att få ta del av Jörn Donners tankar och iakttagelser. Han saknar befriande nog all känsla för kvävande konvenans och etikett. Han skriver rakt på sak, utan krumbukter och hämmande lojaliteter. Hans intellektuella skärpa vässar det egna sinnet och ger bränsle åt tankeverksamheten. Crister Enander, Sundsvalls Tidning För den som inte är helt övertygad om att en himmel eller ett helvete väntar hinsides är Jörn Donners Dödsbilder en vacker pamflett att ta emot vid den utgång vi kallar livet. Jonas Thente, Dagens Nyheter I Donners bok framstår döden mera som en oskiljaktig spegelbild av livet än som en hotfull fiende. Hans dödsbilder skrämmer aldrig utan framstår som aforistiska, insiktsfulla och ofta riktigt roande. Egil Green Borgåbladet Dödsbilder är en finstämd tankebok på ett stringent språk och lämpligt kryddad med den donnerska ironin. FT, Löntagaren bjuder på flera samtal kring hur det är att vara en levande, men dödlig varelse, serverade i en språkligt njutbar form. … Efter läsningen … vet vi litet mera om våra egna tankar i ämnet. Som i andra goda samtal upptäcker vi vad vi egentligen tänker när vi speglar oss i en annan. Hedvig Långbacka, Ny Tid Dödsbilder är ett lättillgängligt personligt inlägg om de stora livsfrågorna. Den talar till läsaren direkt: emellanåt med journalistisk saklighet, emellanåt med lågmäld eftertänksamhet som inte sällan blir prosadikt. Boken lär beröra och utmana många läsare.

Sirpa-Liisa Björkman, BTJ
Jörn Donner

Jörn Donner föddes i Helsingfors år 1933. Efter en avlagd fil.mag. i språk och litteratur vid Helsingfors universitet, var han verksam som journalist, filmregissör och -producent. Han var också samhälleligt engagerad både som riksdagsman och kommunalpolitiker. Mellan åren 1978 och 1982 var han chef för Svenska filminstitutet. Åren 1995-1996 var

9789515223869

2006

Jörn Donner