Eva Frantz
För han var redan dö
Tredje boken om Anna Glad
Enstöringen Börje Bohman är spårlöst försvunnen och hans förfallna tegelhus högst uppe på Betesbacken verkar övergivet.
Hockeylegenden Samuel Lindberg har låtit bygga ett smaklöst palats på en ö en kort bit från centrum och hans hustru Alison misstänker att hennes man inte har varit ärlig gällande sitt förflutna.
En mamma på barnvagnspromenad upptäcker någonting förskräckligt när hon ska titta till sin baby i vagnen.
Äldre kriminalkonstapel Anna Glad tar sig an att lösa flera mysterier på en gång. På det viset slipper hon fundera så mycket på det faktum att hon inom bara några månader ska få ett barn med en man som bor hundratals kilometer bort.
Kan Anna förlita sig pÃ¥ sin magkänsla när det är sÃ¥ trÃ¥ngt i magen?Â
Â
Recensioner
Eva Frantz är en driven berättare, dialogen är naturlig, texten klämkäck och  språket  utan  krusiduller.  Resultatet är en deckare med schvung där alla kryptiska trådar knyts ihop raskt, rafflande och riktigt snyggt på slutet.
Petra Lind, Östnyland
Â
Frantz har, precis som i sina tidigare böcker, gjort sin läxa. För han var redan dö är ett noggrant studium i deckargenrens dramaturgi med parallella berättarspår, överraskande vändningar och ett dramatiskt slut, men Frantz gör det med bravur. Berättelsen håller hela vägen och bjuder på just det man vill ha ut av en god kriminalroman; spännande underhållning, trovärdiga karaktärer och andlös sträckläsning.
Celia Svedhem, Svenska Yle
Â
Som i varje god kriminalroman är ingenting riktigt som det ser ut. Upplösningen kastar omkull det man trott om det mesta.
Henrik Othman, Österbottens Tidning
Frantz hjältinna blir allt intressantare. Hon är slarvig och sjavig men har ett bra sinne för detaljer och logik. Bipersonerna runt Anna får ta plats och växer till sig och det uddiga porträttet av en maniskt cyklande kommunpamp är underhållande. Undrar om han finns på riktigt...
Benita Mattsson-Eklund, Ã…landstidningen
Persongalleriet i boken är festligt och varierat. Där figurerar både ett ishockeyproffs med amerikansk hustru, en lokaltidningsreporter med outsinlig nyfikenhet, en försoffad tjänsteman som irriterar sig på att kommunen stoppas i sina planer av besvärsställare, en ung man som engagerar sig mera i sin flickväns graviditet än hon själv, en hurtigt cyklande stadsdirektör som verkar ha lånat drag av allas vår Alexander Stubb samt naturligtvis polisen Anna Glad. Den här bredden möjliggör att flera olika röster och perspektiv väver en intrig som innehåller en hel del spänning, dels kring en äldre man som är spårlöst försvunnen, dels kring ett spädbarn som hittas i en barnvagn. Återblickarna i några av huvudpersonernas liv känns relevanta och ger djup åt karaktärerna. Förutfattade meningar utmanas, vilket författaren ska ha plus för.
Marit Lundström, Västra Nyland
Det finns en tröst i att fly in i Frantz fiktion, en språkligt stabil och underhållande finlandssvensk variant av den klassiska småstadsdeckaren utan komplicerade influenser från yttervärlden men med feministiskt uppdaterad syn på brott i privatsfären.
Pia Ingström, Hufvudstadsbladet
Det är något osedvanligt uppfriskande med Anna Glad. Kanske att hon är så mänsklig?
Lotta Olsson, Dagens Nyheter
Eva Frantz visar än en gång att hon är en driven deckarförfattare. Hennes underhållande och rappa spänningsromaner  lockar  till  sträckläsning.
Lisbeth Rosenback, Vasabladet
Â
Precis som i de två tidigare böckerna finns det en tilltalande skärpa i skildringen av personer, händelser och platser. Det är både gemytligt och spännande att följa den intrikata och välskrivna historiens vindlingar fram till upplösningen.
Henrik LÃ¥ng, Folkbladet
Oj, så bra det här blev!
Bengt Eriksson, Borås Tidning