Giraffens hjärta är ovanligt stort

24,00

24,00 €

Det är grizzlybjörnar i badkaret, mammutar i sovrummet och asfaltsbävrar och övergångszebror ute på gatan, men också gummiapor, frydtemblor, gräslingar och humbelkluddar – figurer som för tankarna till sådana fabulerandets nestorer som Roald Dahl och Lennart Hellsing. […] Giraffens hjärta är ovanligt stort öser frejdligt ur en latinamerikansk tradition av magisk realism, det vill säga en konstnärlig strömning som inkorporerar fantastiska inslag som ett naturligt element i en realistisk verklighet. Det märks både textuellt och visuellt, inte minst i tatueringskonstnären Amanda Chanfreaus fantastiskt mångskiktade och detaljerade blyertsillustrationer som är en sömlös del av läsupplevelsen. Yasmin Nyqvist, lysmasken.

net

Text och bilder i boken kompletterar varandra fint och bildar en magisk realism. De detaljrika bilderna av Amanda Chanfreu är omsorgsfullt gjorda. Speciellt skuggningarna bidrar till den magiska stämningen. Hela boken andas kreativitet och humor saknas inte heller. Boken kräver dock tid och engagemang av läsaren. Förhoppningsvis hittar dagens barn och vuxna det tålamod som behövs för att gå in i bokens text- och bildvärldar, och upptäcker och upplever därmed allt som boken har att bjuda på. Både text och bild tar läsaren ut på en svindlande resa, där gränsen mellan fantasi och verklighet suddas ut. Boken inspirerar att se på tillvaron med förundran och öppenhet, vilket i bästa fall leder till fördjupning. Den är en välkommen motvikt till det ytliga och snabba, som långt präglar dagens värld. […] Det skulle inte förvåna mig om ”Giraffens hjärta är ovanligt stort” blir något av en klassiker.

Janet Wallsten, Österbottens Tidning

Ja, som nog redan har framgått handlar det om ett fantastiskt äventyr, fullt av magiska djur, maskiner och människor. Realismen och fantastiken glider in i och ut ur varandra och skapar en värld som är såväl igenkännbar som präglad av magisk realism på en och samma gång. […) Giraffens hjärta ar ovanligt stort fungerar utmärkt som högläsning, och jag är övertygad om att den passar lika bra som egenläsning. "Åh, den var jättebra. Jag längtar redan efter deras nästa bok. Hoppas att de ger ut fler böcker snart", sager sonen Leonard när vi läst klart. Ett mycket gott betyg, således.

Tomi Riitamaa, Nya Åland

Illustrationerna är detaljrika och de mörka skuggorna i bilderna ger berättelsen ett mystiskt djup. Redan genom omslaget på boken och från de första bilderna i innerpärmen byggs förväntningarna upp för den magiska resa som systrarna Chanfreau tar med oss på. Denna generationsöverskridande fantasyberättelse lämpar sig för en bred åldersgrupp - alla åldrar kan säkerligen njuta av denna stundvis galna skildring av Giraffön. Om inte av den välskrivna och mångbottnade berättelsen så åtminstone av Amanda Chanfreaus finurligt illustrerade bilder eller de dråpliga fakta om djur som inleder varje nytt kapitel.

Mathilda Londen, Åbo Underrättelser

Tillsammans har de skapat en fantasieggande bok vars fantasifoster når långt ut över bokens sidor. För vem vill inte ha en bil som producerar blåbärsmuffins istället för avgaser. Detta är en lekfull och skojfrisk berättelse med ett djupt allvar , som för tankarna till författare som Shaun Tan och Tormod Haugen. Helhetsbetyg: 5.

Helena Andréasson, BTJ

Redan pärmbilden är en fullträff som på pricken fångar det kittlande härliga och kusliga hos Vegas magiska värld.[…] Sofia Chanfreaus du-tilltal lämpar sig väl för högläsning och boken har potential att tilltala en bred åldersgrupp. […] Spännande glidningar mellan fantasi och verklighet lämnas klokt nog vidöppna: som att Hektors vitklädda ”agenter” möjligtvis är hans hemvårdare. Övärld och fastland antyds därtill vara förankrade i ett åländskt sammanhang (varifrån bokens båda upphovspersoner härstammar). Vegas saknad och längtan efter mamman utgör äventyrets nerv och ger den stundtals dråpliga berättelsen tyngd. Det är en charmig debut med hjärtat på rätta stället.

Maria Lassén-Seger, Hufvudstadsbladet
Sofia Chanfreau

Sofia Chanfreau föddes i Helsingfors 1986, växte upp på Åland och har i vuxen ålder bosatt sig i Malmö i Sverige. Hon gick Författarskolan i Lund 2010-2012, men blev sedan fokuserad på musik- och ljudteknikstudier, och studerade ljudteknik och produktion bland annat på Musikhögskolan i Malmö och på Musicians Institute

Amanda Chanfreau

Amanda Chanfreau (född 1983) är tatuerare och illustratör. Hon är utbildad inom bildkonst, textilkonst och tatuering i Sverige. Hon är född i Helsingfors, vuxit upp på Åland och bor i Malmö med sambo och dotter. Giraffens hjärta är ovanligt stort är hennes debutbok. Pris Tilldelad Finlandiapriset i barn- och ungdomslitteratur

9789515255846

2022

206