Jaga vatten

10,00

–60%
10,00 €

Något av det jag gillar bäst med den här boken är att mycket få ting beskrivs på ett svartvitt eller förutsägbart sätt. Trots att historien är dramaturgiskt väl uppbyggd är ingen enbart offer eller enbart förövare, och tonfallet känns tillförlitligt. Sexscenerna är mest kommentarer i förbifarten, raka och träffande, medan den frekvens med vilka de förekommer visar på hur centralt temat i själva verket är. Det är också befriande att läsa en uppväxtskildring där förluster och förödmjukelser ingår som givna kort som det gäller att göra bästa möjliga av, där flickor och pojkar är i stort sett lika bortkomna, uttråkade och förvirrade, och där det känns lätt att andas i berättelsen när uppriktighet och klarsynthet blandas.   Bodil Lindfors, Kiiltomato

En stark finlandssvensk debutroman om ung kvinnlig vänskap och priset en betalar för (sexuell, men också annan) frigörelse. Strömberg skriver i korta träffsäkra kapitel med ett alldeles eget tilltal. Ida Henrikson, Yle Vega

…en sparsmakad och samtidigt svulstig dissektion av vänskapens valörer. Debutromanen rörde sig i de sunkigare kretsarna av varat och var en av det årets allra bästa böcker. Mia Österlund, Kiiltomato.

net

Recensioner för den tryckta boken som utkom år 2018 Jaga vatten är en både bitande humoristisk och djupt sorgsen bok om att överleva sin uppväxt och ta sig vidare. Julia Tidigs, Hufvudstadsbladet Jaga vatten är en debutroman så välskriven att jag flödar igenom den och låter bilderna den skriver fram strömma över mig. Erika Rönngård, Kyrkpressen Det är en imponerande debut och jag ser verkligen fram emot att läsa mer av Ellen Strömberg. Feministbiblioteket   Denna bok är skriven mycket rappt och roligt med en svart strimma som går genom historien. Älskar Rakels (och Hannas) sexualitet, deras kåthet. Ingenting är förfinat eller skamfullt när Ellen Strömberg skriver om sex och det gör den här boken så jäkla träffsäker och självklar. Typ ingen kan skriva bra om sex tycker jag, men det kan Ellen Strömberg. Gillade denna boken mycket, läs och bli glad. Sandra Beijer -blogg Jaga vatten har fått uppmärksamhet för de många sexskildringarna, och Strömberg skildrar sexualiteten som en självklar del av två unga människors uppväxt. Men romanen är framför allt en skildring av vänskap och relationer vid de där gulnade österbottniska köksborden i furu. Romandebutanten Strömberg navigerar alldeles utmärkt i den österbottniska natten. Patrik Back, Vasabladet   Något av det jag gillar bäst med den här boken är att mycket få ting beskrivs på ett svartvitt eller förutsägbart sätt. Trots att historien är dramaturgiskt väl uppbyggd är ingen enbart offer eller enbart förövare, och tonfallet känns tillförlitligt. Sexscenerna är mest kommentarer i förbifarten, raka och träffande, medan den frekvens med vilka de förekommer visar på hur centralt temat i själva verket är. Det är också befriande att läsa en uppväxtskildring där förluster och förödmjukelser ingår som givna kort som det gäller att göra bästa möjliga av, där flickor och pojkar är i stort sett lika bortkomna, uttråkade och förvirrade, och där det känns lätt att andas i berättelsen när uppriktighet och klarsynthet blandas. Bodil Lindfors, Kiiltomato   En stark finlandssvensk debutroman om ung kvinnlig vänskap och priset en betalar för (sexuell, men också annan) frigörelse. Strömberg skriver i korta träffsäkra kapitel med ett alldeles eget tilltal. Ida Henrikson, Yle Vega   …en sparsmakad och samtidigt svulstig dissektion av vänskapens valörer. Debutromanen rörde sig i de sunkigare kretsarna av varat och var en av det årets allra bästa böcker.

Mia Österlund, Kiiltomato

Det är en imponerande debut och jag ser verkligen fram emot att läsa mer av Ellen Strömberg. Feministbiblioteket

Denna bok är skriven mycket rappt och roligt med en svart strimma som går genom historien. Älskar Rakels (och Hannas) sexualitet, deras kåthet. Ingenting är förfinat eller skamfullt när Ellen Strömberg skriver om sex och det gör den här boken så jäkla träffsäker och självklar. Typ ingen kan skriva bra om sex tycker jag, men det kan Ellen Strömberg.

Gillade denna boken mycket, läs och bli glad.

Sandra Beijer -blogg

Jaga vatten har fått uppmärksamhet för de många sexskildringarna, och Strömberg skildrar sexualiteten som en självklar del av två unga människors uppväxt. Men romanen är framför allt en skildring av vänskap och relationer vid de där gulnade österbottniska köksborden i furu. Romandebutanten Strömberg navigerar alldeles utmärkt i den österbottniska natten. Patrik Back, Vasabladet

Jaga vatten är en både bitande humoristisk och djupt sorgsen bok om att överleva sin uppväxt och ta sig vidare.

Julia Tidigs, Hufvudstadsbladet

Jaga vatten är en debutroman så välskriven att jag flödar igenom den och låter bilderna den skriver fram strömma över mig.

Erika Rönngård, Kyrkpressen
Ellen Strömberg

Ellen Strömberg (1987) är född och uppvuxen i Larsmo och bor idag i Jakobstad, Österbotten. Strömberg debuterade 2018 med romanen Jaga vatten. Vid sidan av sitt eget skrivande har hon jobbat med kreativt skrivande-undervisning och ordkonst i olika former. Hon har bloggat i ungefär 20 år och hörs även regelbundet

9789515244222

2018

156