Märket

5,00

–82%
5,00 €

Den handlar om häxprocesserna på Åland. Den brukar jag alltid rekommendera, det är en fantastisk roman som jag tycker alla ska läsa.

Victoria Lundgren, bibliotekarie på Stadsbiblioteket Ålandstidningen

Märket får vi följa processen från hösten 1665 till våren 1668 - hur jakten på trolldomskonor trappas upp samtidigt som dynamiken inom det lilla samhället i Sund förändras, hur avundsjuka och missämja grannar och släktingar emellan kan få ödesdigra konsekvenser, hur rädsla och misstro kan förvrida förståndet på annars ack så förnuftiga män och kvinnor, och framför allt: hur representanter för kyrkan och domstolsväsendet med våld och vilja, hot och hån tvingade de anklagade kvinnorna till tungans bekännelse. Carina Karlsson har en omisskännlig förmåga att blåsa liv i historiska skeenden. Carina Karlsson har en lyhördhet för språkliga nyanser och tidsmarkörer. Även om grundtonen är molande mörker, finns det en ömsinthet i den språkliga gestaltningen. Marit Lindqvist, Svenska Yle

Märket är en isande skildring av hur lätt det är att isolera människor från gemenskapen. Som vanligt är författarens stilistiska förmåga en ren njutning även om historien hon berättar är fasansfull. Benita Mattsson-Eklund, Ålandstidningen

Carina Karlssons berättelse om Lisbeta Skarp och hennes olyckssystrars öde är så inkännande och ömsint att läsaren blir tårögd och samtidigt heligt förbannad över de övergrepp som sker. Efter de tidigare romanerna Mirakelvattnet och Algot som alla utspelar sig i Sunds-bygden har Carina Karlsson nu med denna tredje bok om den svåra och hemska häxtiden ytterligare befäst sin ställning som en av Ålands främsta författare.
Romanen är en intensiv bladvändare man omöjligt kan lägga ifrån sig.  Jan-Erik Berglund, Nya Åland

Carina Karlssons bok om häxavrättningar på 1600-talets Åland är en otäck påminnelse om hur man på den tiden såg på det okända och hur man utgående från kristet perspektiv tolkade uttryck för folktro som kontakt med det onda. Janet Wallsten, Österbottens Tidning

Carina Karlssons roman Märket är nästan oförskämt välkomponerad och genomtänkt. Den bygger på historiska skeenden och rör sig framåt genom de häxprocesser som hemsökte Åland under 1660- och 70-talet.

Robert Myhreld, Ny Tid

Häxprocessen på Åland1665–1668 var det svenska rikets första trolldomsmål där trolldom och Satansförbund bands samman. Kvinnorna som dömdes för trolldom anklagades för att vara i förbund med djävulen själv och i Hins namn utöva trollkonst. Carina Karlssons roman är en medryckande och hjärtskärande skildring av dessa år på Åland. Leni Sundman, Affärsmagasinet Forum

Karlsson har god hand med sina gestalter, berättelsen har många levande, rörande ögonblick då deras mänsklighet blir både poetisk sinnlig och påtaglig för mig. Märket är en språkligt vacker och eftertänksam roman om en tid olik vår, men inte helt väsensskild. Också vi hotas av hysteriska opinionsepidemier där vi vill tro att vi ”säger som det är” men skulle göra klokare i att stanna upp och fråga: ”Men hur är det då.” Pia Ingström, Hufvudstadsbladet

Händelseförloppet gestaltas utifrån med ett svalt språk som sliter i hjärtat. Under det lakoniska redogörandet vibrerar smärtan och ångesten.

Maria Kallio, Vasabladet
Carina Karlsson

Carina Karlsson, född 1966, bor i Sund på Åland. Hon debuterade 1996 med diktberättelsen Lisbeta, Per Skarps hustru. Sedan dess har hon gett ut ett tiotal böcker inom olika genrer. Hon har genomfört flera samarbeten med tonsättare och bildkonstnärer, och har också skrivit för scenen. Hennes texter har översatts till

9789515247988

2019

Häftad, Ljudbok