Resa med rabatt

Om konsten att vara pensionär

29,90 €

… en mycket underhållande bok, skriven i en ton av munter melankoli, mera kåseri än faktabok. Mazzarella rör sig vigt och ledigt mellan litterära referenser och privata associationer, mellan samhällsanalyser och anekdoter. Nils Schwartz , Expressen Som vanligt kombinerar Mazzarella skarpa personliga iakttagelser med litteraturhänvisningar och citat från forskare och vänner. Den här gången får det personliga mycket plats, och det greppet fungerar utmärkt. Sofia Torvalds, Kyrkpressen I grunden handlar boken om meningen med livet … Det kan u inte vara så att yrkeslivet är det enda liv vi har. Merete Mazzarella vill gärna att du ställer dig den frågan. Dennis Rundt, Syd-Österbotten Mazzarellas kvicktänkta, underhållande och hoppingivande bok Resa med rabatt har underrubriken ”Om konsten att vara pensionär” och visst handlar boken i hög grad om just hur pensioneringen kan inverka på det dagliga livet både konkret och mentalt – men när allt kommer omkring handlar boken ytterst om meningen med livet. I likhet med alla omvälvande händelser i ens liv får pensioneringen en att tänka på vad man vill göra med resten av sitt liv, hur fyller man livet med mening när man så att säga har 8-10 timmar ”extra” till sitt förfogande fem dagar i veckan och när det inte spelar någon större roll om det är måndag eller lördag. Marit Lindqvist, Kulturtimmen Merete Mazzarella är en litteraturvetare som redan i tidigare böcker visat prov på sin förmåga att kombinera gedigen yrkeskunskap och vardagligt privatliv till en medryckande läsupplevelse som tilltalar en bred skala av läsare. Hennes nya bok Resa med rabatt – om konsten att vara pensionär kan placeras i samma kategori. … Är det här då en bok i första hand för pensionärer. Nej, långt ifrån. Boken innehåller långt fler infallsvinklar än ovannämnda och tar även upp frågor som berör rädslor, parförhållanden, sorg, skilsmässor, individualism, samhällsengagemang och vänskapsrelationer över generationsgränserna. … Boken är läsvärd och underhållande, men har samtidigt ett penetrerande grepp … Camilla Lindberg, Västra Nyland Författaren behandlar sitt ämne seriöst, med det uppenbara syftet att läsaren själv ska fundera vidare i de tankebanor hon stakat upp. Samtidigt har hon en förmåga att se med humoristisk, stundom snudd på galghumoristisk, distans på sitt ämne och inte minst på sig själv och sitt eget åldrande. Det här i kombination med Mazzarellas erkänt flytande penna gör läsningen till en njutning. Lisbeth Rosenback, Vasabladet Resa med rabatt är en bok som väcker tankar, som man går i dialog med och som sist och slutligen mera handlar om konsten att vara människa än om konsten att vara pensionär. Den handlar om livet, hur man kan och vill leva det, i ett samhälle som blir allt mera fixerat vid ungdom, vid konsumtion och prestation – och där pensionärer och åldringar ses som en belastning, ett allt mera hotfullt ekonomiskt problem. Mary-Ann Bäcksbacka, Ny Tid Resa med rabatt är ännu en bok i den essäistiskt självbiografiska genre som Merete Mazzarella gjort till sitt speciella varumärke. Stort blandas med smått, den skenbart mödolösa associations- och anekdotströmmen backas upp av livsvisdom, allmänbildning och pålästhet kring ämnets tematik.

Tuva Korsström, Hufvudstadsbladet

Merete Mazzarella har skrivit ännu en välformulerad, intresseväckande och tankekrävande bok. Denna gång handlar det om hennes egna upplevelser kring sin förestående pension men det hade inte varit en bok av Mazzarella om inte dessa beledsagats av andras skrivande, fakta, anekdoter och upplevelser. Mazzarellas styrka anser jag vara reflektionen – hon ger sig och oss tid att granska ett ämne från många olika håll och vi reser tillsammans med författaren när hon genom faktainsamling och analys försöker förstå. Maria Ehrenberg, Kristianstadsbladet Det är roligt, lättsmält och ändå ibland lite vemodigt … Sven-Eric Liedman, Sydsvenskan … mera en reflekterande bok om livet och de levande än en bruksanvisning för blivande pensionärer. Hon funderar över vänskapens förutsättningar och om ålderdomen som “en tid för risktagande, med möjligheter till lättsinne”. Sören Sommelius, Helsingborgs Dagblad Resa med rabatt är definitivt en bok för alla unika - pensionärer eller inte. Cristina Karlstam, Uppsala Nya Tidning Merete Mazzarellas "Resa med rabatt" är både en nöjsam och berikande läsning. Gun Zanton-Ericsson, Östgötacorrespondenten Merete Mazzarella kommer inte med pekpinnar och råd, men hon är skarpsynt och klok och hon skriver personligt och essäistiskt. Bo Degerman, Dalademokraten undersöker, läser på, noterar och reflekterar, närmar sig ämnena essäistiskt och får texten att flyta lätt och sprudlande som en vårbäck. Mazzarellas förmåga att uttrycka sig, hennes underfundiga humor, nyfikenhet och iakttagelseförmåga är en utmärkt mix för den här typen av litteratur - roligare än det mesta annat i floran av rådgivningsböcker, en genre "Resa med rabatt" stundom snuddar vid. Ylva Liljeholm, Nerikes Allehanda Resa med rabatt är ännu en bok i den essäistiskt självbiografiska genre som Merete Mazzarella gjort till sitt speciella varumärke. Stort blandas med smått, den skenbart mödolösa associations- och anekdotströmmen backas upp av livsvisdom, allmänbildning och pålästhet kring ämnets tematik.

Tuva Korsström, Hufvudstadsbladet
Merete Mazzarella

Merete Mazzarella är född i Helsingfors den 4 februari 1945 och bor i Helsingfors. Hon har arbetat som professor i nordisk litteratur vid Helsingfors universitet och har huvudsakligen ägnat sig åt finlandssvensk och rikssvensk litteratur. Hennes författarskap som började 1979 är huvudsakligen essäistiskt, till stora delar har det varit självbiografiskt

9789515226785

2010

Merete Mazzarella