Alltid IFK

Stadens stolthet sedan 1897

15,90

–56%
15,90 €

När tidigare böcker om HIFK främst varit kronologiska historiker och biografier av spökförfattare, och inget ont med det, har Kanerva valt en annan utgångspunkt. Han har forskat i arkiv och gammalt tidningsmaterial över händelser, skeenden, idrottare och ledare i HIFK:s historia och skrivit ihop en underhållande och till och med lite ögonbrynshöjande läsupplevelse. […] Alltid IFK – Stadens stolthet sedan 1897 är ett välkommet, fräscht och personligt grepp att porträttera HIFK och föreningens innersta väsen.

Niklas Lönnqvist, Hufvudstadsbladet

.

Alltid IFK är mycket vacker layoutad, tempostarkt berättad och helt fristående jubileumsbok. Författaren tar tillvara de spännande historierna och tvekar inte inför de känsliga frågorna. Det är en oerhört fascinerande blandning av idrottshistoria, minoriteters kamp och en storstads krokiga utveckling. Ur ett svenskt, i jämförelse fullkomligt händelselöst idrottshistoriskt perspektiv ter sig den komplexa klubbens berättelse oerhört fängslande.Även språkligt erbjuder boken många härliga ”aha-upplevelser”. Att värva heter kapa, en jacka är en kappa etc. Både översättaren Tobias Pettersson och Schildts & Söderströms förlag har lyckats matcha de höga krav Juha Kanervas utomordentliga berättelse ställer. Magnus Sjöholm, maxtiotar.

blog
Juha Kanerva

Juha Kanerva (s. 1965) on toimittaja ja tietokirjailija, joka tunnetaan Ylen aamun Jälkihiki-ohjelman keskustelijana. Hänen kirjoittamansa Urheilulajien synty valittiin Vuoden urheilukirjaksi 2012.Miksi kirjoitat?Lapsuudessani minulla oli kaksi erityisen tärkeää paikkaa: kirjasto ja urheilukenttä (talvisin urheilutalo). Lukeminen kiinnosti kovasti jo nuorena, mutta innostus kirjoittamiseen syntyi vasta yliopisto-opintojen jälkeen 1990-luvun alussa. Saatuani ensimmäiset tekstit julki

9789515257703

2022

374