Philip Teir

Philip Teir

Extremt platt och otroligt nära

Texter om Österbotten

20,00

20,00 €

Nio texter, åtta essäer och ett reportage bildar en för antologisammanhang ovanligt sammanhängande, litterär och dramaturgiskt välkomponerad helhet. Boken är faktiskt gårrbra. … Nyanserna bibehålls med andra ord hela tiden, och ambivalensen. Man förlorar aldrig blicken på det självklara som formuleras i Ralf Andtbackas avslutande essä: "För det finns faktiskt inget Österbotten" - samtidigt som man tillåter sig skildra sådant som faktiskt är, eller finns i, eller föreställs om Österbotten; om det så är dialekten, kortspelet pidro, horisonten, religiositeten, vad som helst. Men aldrig oproblematiskt, aldrig generaliserande, hela tiden känsligt, litterärt, personligt, ironiskt. Sålunda av-exotiserar man Österbotten. Åtminstone hoppas jag det. Charlotte Sundström, Kulturtimmen Du behöver varken vara Österbottning eller särskilt intresserad av Österbotten för att njuta av höstens Österbotten-antologi. En är läsvärd bara för att de nio skribenterna skriver så bra. Malin Slotte, Hufvudstadsbladet Österbotten rules – på sitt lite agrara och mångtydigt folkliga sätt. Kaj Hedman, Vasabladet Extremt platt & otroligt nära är en sällsynt vital och instruktiv artikelkollektion… …alla nio skribenter ger järnet. Resultatet är en resa till ett exotiskt land i hemlandet, och en universell rapport om hur det är att vara människa och ha rötter som ger styrka eller tynger ner.

Ragnhild Artimo, Forum för ekonomi och teknik
Kaj Korkea-aho

Kaj Korkea-aho är född 1983 i Esse och bosatt i Helsingfors där han arbetar som författare, komiker och kolumnist. Han har, tillsammans med Ted Forsström, gjort hundratals sketcher för radio, teve och scen. Sedan 2015 har duon podden Ted & Kaj, som är en av de största poddarna i Finland.

Philip Teir

Philip Teir (f. 1980) är uppvuxen i Jakobstad och bosatt i Helsingfors. Han arbetade som kulturchef på Hufvudstadsbladet åren 2009 - 2014 och är sedan hösten 2014 fri författare och skribent. Han har redigerat antologier om manlighet och Österbotten, och syns ofta som skribent på svenska kultursidor. Philip Teir har

9789515228062

2010

100