Jägarens leende

Resor i hällkonstens rymd

20,00

20,00 €

Som de flesta riktigt stora romanförfattare har Ulla-Lena Lundberg ett vitt intressefält utanför det rent litterära. Utöver regelrätta akademiska studier i antropologi och religionshistoria har hon utvidgat sitt vetande genom forskningsresor … … en av den finlandssvenska litteraturens viktigaste påminnare om att världen är intressant, mångfaldig och värd att ständigt berätta om. Pia Ingström, Hufvudstadsbladet Ulla-Lena Lundberg är en kunnig och påläst ciceron i hällkonstens värld, i myter och olika folkslags levnadsvillkor, deras kultur och religion. Hon är ständigt medveten om att verkligheten rymmer mytiska aspekter och myten realistiska. Hon har skarp blick för likheter och olikheter. … Teorier presenterar hon i lämplig mängd för att fördjupa läsarens behållning utan att bli för omständlig och därmed tröttande. Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland … djuplodande och välskriven … … Ulla-Lena Lundbergs förmåga att skriva både levande, engagerande och självdistanserande. Och den som efter läsningen känner sig manad att fortsätta i författarens fotspår har i Jägarens leende en utmärkt handbok. Ett flertal bilder, kartor och en omfattande litteraturförteckning lockar också till efterforskning på egen hand.

Egil Green, Borgåbladet

Jägarens leende är en personlig fackbok om klippmålningar i världen och de kulturer som frambringade dem som bygger på både sakkunskap, konstnärlig identifikation och oförskräckt inlevelse i det tidlöst mänskliga. Michel Ekman, Svenska Dagbladet Ulla-Lena Lundbergs bok är mångbottnad såsom arkeologernas kartor över tidslagren, stratigrafierna. Det här är en faktabok, men samtidigt en slags memoar och livshanteringsbok och en av de vackraste skildringar av syskonkärlek som jag har läst. Gungerd Wikholm, Kulturtimmen Ulla-Lena Lundberg, den finländska författaren från Åland, är en av Nordens intressantaste röster. … Jägarens leende erbjuder en ingång till hällmålningarnas och hällristningarnas minst sagt suggestiva värld. Torgny Nordin, Göteborgsposten Den stora behållningen är upplevelsen av hur alltsamman knyts ihop av en personlig röst och förankras i ett konkret sammanhang. Lundbergs försynta humor och entusiasm gör boken till en vördnadsfull översättning av konstens tidiga språk. På så sätt överträffar den mången vanlig lärobok. Men ”Jägarens leende” är samtidigt ett vittnesbörd om vikten av personlig upplevelse och av platsens unikum, något som blir allt mer sällsynt i vår digitaliserade tid där världen allt mer bevittnas från skärm och i sittande ställning. Fredrik Hertzberg, Svenska Dagbladet Som de flesta riktigt stora romanförfattare har Ulla-Lena Lundberg ett vitt intressefält utanför det rent litterära. Utöver regelrätta akademiska studier i antropologi och religionshistoria har hon utvidgat sitt vetande genom forskningsresor … … en av den finlandssvenska litteraturens viktigaste påminnare om att världen är intressant, mångfaldig och värd att ständigt berätta om. Pia Ingström, Hufvudstadsbladet Ulla-Lena Lundberg är en kunnig och påläst ciceron i hällkonstens värld, i myter och olika folkslags levnadsvillkor, deras kultur och religion. Hon är ständigt medveten om att verkligheten rymmer mytiska aspekter och myten realistiska. Hon har skarp blick för likheter och olikheter. … Teorier presenterar hon i lämplig mängd för att fördjupa läsarens behållning utan att bli för omständlig och därmed tröttande. Mary-Ann Bäcksbacka, Västra Nyland … djuplodande och välskriven … … Ulla-Lena Lundbergs förmåga att skriva både levande, engagerande och självdistanserande. Och den som efter läsningen känner sig manad att fortsätta i författarens fotspår har i Jägarens leende en utmärkt handbok. Ett flertal bilder, kartor och en omfattande litteraturförteckning lockar också till efterforskning på egen hand. Egil Green, Borgåbladet När hon karakteriserar sig själv håller hon låg profil, men läsaren vet strax att man slår följe med en påläst ciceron, ett proffs. Ulla-Lena Lundberg är utbildad etnolog, och hennes intresse för hur människan finner sin plats i samhälle och natur kan avläsas i alla hennes böcker … Ann-Christine Snickars, Vasabladet Bokens stora styrka ligger i levandegörandet, att författaren satsar sitt liv och sina erfarenheter för att förstå de mångtusenåriga målningarna. … Det här är en bok som bara växer när man bläddrar tillbaka och läser om. Jag känner tacksamhet över att ha fått vara med på systrarna Lundbergs vandringar i yttre och inre världar. Benita Mattsson-Eklund, Tidningen Åland … en författare som Ulla-Lena Lundberg kan vara fri i tanken och fantasin, använda hela sin inlevelseförmåga och känna ristarens stolthet över resultatet … … märk att det är ett författarskap som är vidare än så, det är gränslöst både i tid och rum. Det rymmer en förståelse och ett intresse för andra folk och länder som vi alla kunde odla upp lite mera. Siv Ekström, Nya Åland Ett nyckelord för Lundberg och för boken är närvaro. Hon har ofta ett mycket sensuellt förhållande till bilderna och beskrivningarna bärs upp av smittande entusiasm och övergår då och då till inlevelserik fiktion av hur det kan tänkas ha varit. Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser Livet är mer än det vi ser och kan bevisa för den som låter sinnet sträcka sig utöver de konventionella, accepterade gränserna. Ulla-Lena Lundberg möter hällkonsten och det mänskliga drama den beskriver med finstämd intuition och vidöppna ögon. Det är denna upplevelseglädje hon förmedlar till läsaren. Angela Oker-Blom, Ny Tid … om någon i skrift har förmågan att göra både den sinnliga och den mytiska världen begriplig så är det Ulla-Lena Lundberg. Carita Backström, Lysmasken … en mycket njutbar kombination av betydande etnologiska kunskaper och förmåga att återge i ord människornas liv för längesen. Dessutom fungerar boken som en samling annorlunda resereportage, tidsresor. SE, Löntagaren Denna bok inbjuder på ett fängslande vis till en resa i hällkonstens värld och i författarens liv, och är läsvärd för alla.

Ida Åberg, BTJ
Ulla-Lena Lundberg

Ulla-Lena Lundberg är född 1947 på Kökar, Åland och numera bosatt i Diktarhemmet i Borgå. Hon är utexaminerad etnolog från Åbo Akademi, har innehaft titeln konstnärsprofessor åren 1994 - 1999 och har titeln hedersdoktor vid Åbo Akademi. Lundberg debuterade som 15-åring med diktsamlingen Utgångspunkt och har sedan dess skrivit ett

9789515227720

2010

274