Samlaren

30,00

30,00 €

Åsbacka skriver som han skriver, så skickligt att det lyser, en sparsmakad men konstfärdig prosa. … Samlaren är utan tvivel en av höstens allra bästa böcker … Pia Ingström, Hufvudstadsbladet Det är en psykologiskt gastkramande roman som ställer en mängd viktiga och oroväckande frågor samtidigt som den ändå främst är en ytterst skickligt skriven skildring av en tonårings väg in i vuxenvärlden. Crister Enander, Vasabladet Samlaren är en alldeles utmärkt och mycket läsvärd roman. Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser … en bok man läser med den behållning en djupt tänkt, stramt utformad och i sin enkelhet språkligt briljant berättelse skänker. Henrik Othman, Österbottens Tidning Suggestivt, laddat och fängslande om utsatthet och mani. Åsbacka levererar igen. SuS, Löntagaren

Åsbacka är en skicklig berättare och de olika lagren bildar ett flätverk av temavariationer som tillsammans ger en ögonblicksbild av ett obegripligt brott.
Nina Othman, Ny Tid Mikäli dekkarin peruspyrkimys on lukijan hämäämisessä, Keräilijä edustaa lajityyppinsä parasta kukintoa. … mutta murhajuoni on hänen romaanissaan aina alisteinen teoksen muille ominaisuuksille: sen kerrostuvalle dramaturgialle, muutamalla vedolla hahmotetulle ajankuvalle ja psykologisesti pikkutarkalle universaalin nuoren kokemuksen esiin manaamiselle. Tommi Aitio, Kauppalehti
Kirjan tunnelma tuo mieleen kulttisarja Twin Peaksin.

Raija Hakala, Pohjolan Sanomat

Robert Åsbacka

Robert Åsbacka är född i Terjärv 1961 och numera bosatt i Eskilstuna, Sverige. Han debuterade 1988 med en diktsamling och har sedan dess gett ut ett femtontal böcker, mestadels romaner. Åsbacka har tilldelats ett flertal litterära priser, senast det Tollanderska priset för romanen Kistmakarna. Hans böcker finns översatta till finska,

9789515230010

2012

E-bok, Hårda pärmar