Mysteriet på Prästön

22,00

22,00 €

Hästboksgenren är vida stor, men jag tror Möller sticker ut med sitt utvecklade och levande språk. […] Möller levererar speciellt vad gäller spänningsintrig och dramaturgi. Möller har förmågan att placera ut nya detaljer som får läsaren att vilja bläddra vidare i mysteriet. Läsaren hålls också på halster av nervkittlande cliffhangers i slutet av varje kapitel. Jag praktiskt taget ryser av vad Arvid och Zacke är med om i tornet, i tunneln under Prästön, i den nedbrunna kyrkan och på sina nattliga vansinnesritter. […] Boken är en mysteriebok som jag som 12-åring gärna skulle ha velat läst på stugan när man suktar efter något krypande läskigt. Jag unnar barn och ungdomar med förkärlek för hästar och hemskheter boken och hoppas många plockar upp den.

Vilhelmina Öhman, Vasabladet

Med Mysteriet på Prästön blir färgerna mörkare och mer hotfulla. Här finns en klangbotten som är både brännande aktuellt och samtidigt djupt förankrat i vår historia. […] Mysteriet på Prästön är en både otäck och ohyggligt spännande berättelse där Wilma Möller verkligen spänner bågen och låter såväl hästar som läsare svettas i full galopp över stock och sten.

Marit Lindqvist, Svenska Yle

Humorn ligger ständigt på lur och kommer till sin rätt i de rappa replikerna. Beskrivningarna är påfallande fina. […] Att Wilma Möller är en stark och självklar berättarröst stod klart redan vid debuten och hon fortsätter att fylla hästboken med sina språkligt drivna och läsvärda spänningsintriger. Ludwig Sandbackas omslag fångar den spöklika stämningen och den dramatiska upplösningen.Möller väjer inte för våld. Slutet är oväntat laddat med både död och avlossade skott. Med Mysteriet på Prästön säger sig Möller vilja väcka pojkars läslust. Hennes metod är ”trojansk häst”, hon smugglar in ett rikt språk och härlig humor i hästboken. Hoppas denna väldresserade berättelse med pojkvänskap och hästkärlek som sitt hjärta når många.

Mia Österlund, Hufvudstadsbladet
Wilma Möller

Wilma föddes år 1998 och är uppvuxen i Öja, Karleby. Efter studenten flyttade hon till Umeå för att gå samhällsvetarprogrammet, med inriktning på freds- och konfliktstudier. Hon blev utexaminerad våren 2020, samma år som hon debuterade som författare med Allt att vinna. Sedan dess har Wilma flyttat till Vasa, där

9789515258779

2023

206