Karin Erlandsson

Karin Erlandsson

Tuuli Toivola

Pärlfiskaren

18,00

18,00 €

Grattis till dig som har det här äventyret framför dig. Martin Widmark Missa inte den här ljuvliga, mångbottnade berättelsen för barn i mellanåldern. .Yukiko Duke Erlandsson beskriver medryckande den fantastiska världen, och underskattar inte de unga läsarna, vilket känns fräscht berättelsen går in på filosofiska frågor om ambition och övermod, och ställer dem i motsatsförhållande till mänskliga förhållanden. Först och främst är det ett fantasieggande äventyr som ger mersmak, och boken är den första i en serie. Janne Wass, Ny Tid En av de absolut bästa högläsningsböckerna hemma hos oss under de senaste månaderna är Karin Erlandssons Pärlfiskaren. Om inte ni har läst den ännu tycker jag det är det första ni ska ta tag i. Både barnen och jag storgillade den. Blogg, Bokduetten När en berättelse tar mig ner i vattnen för att visa upp sagolika pärlor blir jag förstås fast. Berättelsens huvudperson, Miranda har ett mål framför sig. Hon ska bli den bästa pärlfiskaren i drottningriket. /---/ Jag anade aldrig att jag skulle översköljas av så många känslor i mötet med boken Pärlfiskaren. Jag anade aldrig att jag skulle uppleva det så svårt att berätta om boken för andra. Jag vill inte bryta förtrollningen. Blogg, dagensbok.com Erlandsson väver med skicklighet och fantasi en berättelse som håller läsaren fången. Detaljerna är klara och mustiga. Frans Erlandsson har bidragit med namn som smaragdkronor, gormkrabbor och havsmonstren roshajarna. /---/ Pärlfiskaren är en resa i både riktiga och filosofiska djup som böljar och lyser. Trots att miljöerna är bekanta fantasytrakter har berättelsens kristallklara vatten och glittrande pärlor en ovanlig fräschör och lyster. Alla vänner av tänkvärda läsäventyr borde få möta den enarmade pärlfiskaren Miranda. Anna Dönsberg, Svenska YLE Erlandsson behärskar elementen med bravur. Ledigt och självklart låter hon berättelsen bölja fram. Den är fyllig i sin beskrivning av de närmast mytiska landskapen. Den är skarpsinnig och avklarnad. Har sug.  /---/ Karin Erlandssons barnroman har ett brett och självklart tilltal, den växer utöver den traditionella äventyrsromanens breddar genom att utmana konventionerna, samtidigt som användningen av genregrepp är innerligen stilig. Det här är ett efterlängtat startskott för en återkomst till barnromanen och högläsningsboken som följer upp en finlandssvensk barnlitterär tradition på allra bästa sätt. Mia Österlund, Hufvudstadsbladet Jag skulle kunna säga att jag köpte den till barnen men så är det ju inte. Jag köpte den till mig själv och tyckte väldigt mycket om den. bokhuset.ax Karin Erlandssons prosa är så medryckande och virtuos att jag redan efter ett par sidors läsning blir alldeles lugn inombords. Det känns att den här berättaren är att lita på. Att det bara är att luta sig tillbaks, dras med, njuta och läsa vidare.

Maria Lassén-Seger, Nya Åland

När en berättelse tar mig ner i vattnen för att visa upp sagolika pärlor blir jag förstås fast. Berättelsens huvudperson, Miranda har ett mål framför sig. Hon ska bli den bästa pärlfiskaren i drottningriket. /---/ Jag anade aldrig att jag skulle översköljas av så många känslor i mötet med boken Pärlfiskaren. Jag anade aldrig att jag skulle uppleva det så svårt att berätta om boken för andra. Jag vill inte bryta förtrollningen. Blogg, dagensbok.

com

Det är en stiliserad saga som utspelar sig i en vacker, tidlös värld. Unga Miranda dyker efter pärlor, vilka varierar i färg, storlek och värde. Drömmen är att hitta "ögonstenen", en bedrift som förväntas ge berömmelse och ekonomiskt oberoende. Många har dock gått under i en sådan strävan. Relationen till och engagemanget för en liten flicka gör dock att Miranda omvärderar det mesta. Pärlfiskaren är en spännande och fantasifull äventyrsberättelse, men det sätt varpå den gestaltar en mognadsprocess fängslar än mer.

Peter Grönborg, Borås Tidning

Många känner säkert till den här  redan, och det är jättebra, för det här en sagolik bok. Unik på så sätt att den öppnar en dörr till en värld man tidigare inte visste fanns. En poetisk och stundtals farlig saltvattensvärld med beslutsamma Miranda och glada Syrsa i huvudrollerna, jagandes efter den svårfångade ögonstenen.Det här är en bok som det kommer att talas om och som kommer att läsas länge framöver, en framtida klassiker.

Michelle Mattfolk, intervjuad av Pia Ingström i Huvfudstadsbladet

Erlandsson har skapat ett eget universum med fantasifulla växter, djur och maträtter. Hennes, oftast kvinnliga, karaktärer känns levande och äkta. Historien är spännande och tänkvärd.

Lisbeth Rosenback, Österbottens Tidning

Miljöbeskrivningarna, dofterna, känslorna och stämningarna vid sidan om den spännande berättelsen gör att det är omöjligt att sluta läsa. Mikaela Wickström, tidningen Hem och Skola

En av de absolut bästa högläsningsböckerna hemma hos oss under de senaste månaderna är Karin Erlandssons Pärlfiskaren. Om inte ni har läst den ännu tycker jag det är det första ni ska ta tag i. Både barnen och jag storgillade den.

Blogg, Bokduetten

com

Grattis till dig som har det här äventyret framför dig. Martin Widmark Missa inte den här ljuvliga, mångbottnade berättelsen för barn i mellanåldern. .Yukiko Duke Erlandsson beskriver medryckande den fantastiska världen, och underskattar inte de unga läsarna, vilket känns fräscht – berättelsen går in på filosofiska frågor om ambition och övermod, och ställer dem i motsatsförhållande till mänskliga förhållanden. Först och främst är det ett fantasieggande äventyr som ger mersmak, och boken är den första i en serie.

Janne Wass, Ny Tid

.

Karin Erlandssons prosa är så medryckande och virtuos att jag redan efter ett par sidors läsning blir alldeles lugn inombords. Det känns att den här berättaren är att lita på. Att det bara är att luta sig tillbaks, dras med, njuta och läsa vidare.

Maria Lassén-Seger, Nya Åland

Erlandsson väver med skicklighet och fantasi en berättelse som håller läsaren fången. Detaljerna är klara och mustiga. Frans Erlandsson har bidragit med namn som smaragdkronor, gormkrabbor och havsmonstren roshajarna. /---/ Pärlfiskaren är en resa i både riktiga och filosofiska djup som böljar och lyser. Trots att miljöerna är bekanta fantasytrakter har berättelsens kristallklara vatten och glittrande pärlor en ovanlig fräschör och lyster. Alla vänner av tänkvärda läsäventyr borde få möta den enarmade pärlfiskaren Miranda. Anna Dönsberg, Svenska YLE Erlandsson behärskar elementen med bravur. Ledigt och självklart låter hon berättelsen bölja fram. Den är fyllig i sin beskrivning av de närmast mytiska landskapen. Den är skarpsinnig och avklarnad. Har sug.  /---/ Karin Erlandssons barnroman har ett brett och självklart tilltal, den växer utöver den traditionella äventyrsromanens breddar genom att utmana konventionerna, samtidigt som användningen av genregrepp är innerligen stilig. Det här är ett efterlängtat startskott för en återkomst till barnromanen och högläsningsboken som följer upp en finlandssvensk barnlitterär tradition på allra bästa sätt. Mia Österlund, Hufvudstadsbladet Jag skulle kunna säga att jag köpte den till barnen men så är det ju inte. Jag köpte den till mig själv och tyckte väldigt mycket om den. bokhuset.

ax

När en berättelse tar mig ner i vattnen för att visa upp sagolika pärlor blir jag förstås fast. Berättelsens huvudperson, Miranda har ett mål framför sig. Hon ska bli den bästa pärlfiskaren i drottningriket. /---/ Jag anade aldrig att jag skulle översköljas av så många känslor i mötet med boken Pärlfiskaren. Jag anade aldrig att jag skulle uppleva det så svårt att berätta om boken för andra. Jag vill inte bryta förtrollningen. Blogg, dagensbok.

com

Blogg, Bokduetten

Erlandsson beskriver medryckande den fantastiska världen, och underskattar inte de unga läsarna, vilket känns fräscht – berättelsen går in på filosofiska frågor om ambition och övermod, och ställer dem i motsatsförhållande till mänskliga förhållanden. Först och främst är det ett fantasieggande äventyr som ger mersmak, och boken är den första i en serie.

Janne Wass, Ny Tid

Karin Erlandsson

Karin Erlandsson debuterade 2014 med romanen Minkriket och har sedan dess gett ut ett tjugotal böcker i olika genrer och för olika åldrar. Hon är född 1978 i Nykarleby och har en magisterexamen i litteraturvetenskap. Efter studierna arbetade hon som journalist i tretton år innan hon 2018 blev författare på

9789515246561

2018

247