Ingen saknad, ingen sorg

En dag i Zacharias Topelius liv

28,90 €

Och låt oss säga det från början: Det är en alldeles underbar bok, inte lik någon annan. … Och det är som poesi den bäst kan avnjutas, denna bok där det är tankens utflykter som utgör själva handlingen. Topelius långa monolog – en blandning av Mazzarellas egen text och varsamt moderniserade citat – flödar mödolöst över sidorna i en sammanhållen väv där inga skarvar gnager. Jag tror jag aldrig har sett en historisk person så övertygande levandegjord för mig som denne Topelius. Mazzarella avporträtterar inte sin Topelius, hon flyter in i hans ådror och blir Topelius, med vemod, gammelmansomtuggningar och allt. Birgitta Kurtén Lindberg, SvD Mazzarellas delvis fiktiva skildring av Zacharias Topelius är en fängslande och intim berättelse som mycket väl kunde vara en djupdykning innanför den faktiske mannens panna. Den Topelius som framträder ur Mazzarellas penna (eller tangentbord) känns både trovärdig och tidstypisk, konsekvent i sina reflektioner och slutsatser. Samtidigt är han universell i sin oro för de kära, i ledan över den roll hans berömdhet tvingar honom bära och resignationen inför den trötthet och långsamhet ålderdomen innebär. Heidi Jylhä, Österbottens Tidning Mazzarella dammar av gipsbysten Topelius och lockar fram en kännande och reflekterande människa med gott minne. Birgitta Åmossa, Löntagaren Topelius återupplivad med bravur … Nu har hon gett sig i kast med uppgiften att smälta samman de båda genrerna, vetandet och inlevelsen, till vad hon kallar en essäroman om en dag i Zacharias Topelius liv. Och det har blivit en utomordentligt levande och läsvärd berättelse, där den akademiska yrkeskunskapen och den djupt personliga inlevelsen ömsesidigt berikar varandra. Tore Winqvist, Uppsala Nya Tidning Ingen saknad, ingen sorg är en sorts kärleksförklaring till Zacharias Topelius, en vacker och senkommen hyllning till denne en gång så beundrade och läste författare. Men den liknar även ett sedan länge pågående gräl mellan två starka själar, ett gräl där ingen på villkors vis vill ge sig. Crister Enander, Helsingborgs Dagblad, Ystads Allehanda, Trelleborgs Allehanda Topelius tänker på sitt liv under en dag i boken med en skärpa och intelligens som inte ligger långt från Mazzarellas. Hon skriver ju så bra. Topelius tänker på sina roller och uppgifter i samhället, som professor, universitetsrektor och statsråd. Han medger att han inte egentligen var någon framstående forskare. … Merete Mazzarella dammar av gipsbysten Topelius och gör honom till en kännande och reflekterande människa med gott minne. Hon har haft mycket bra källmaterial i Topelius texter, dagböcker och brev och dottersonens, Paul Nybergs verk om sin släkt, som hon oerhört skickligt klipper och klistrar, komponerar till en levande berättelse. Och Topelius blir en levande människa. Timo Hämäläinen, Hufvudstadsbladet Det är en inlevelse av rang som Mazzarella presenterar och hon lyckas vid sidan av detta åldringsporträtt också ge en talande och representativ bild av Topelius och hans karaktär. Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser Mazzarella … lockar oss istället tillbaka till en gången värld-tid vars människoöden blir oss nära. … Hennes Topelius är en varm människa med självironi, rättvisepatos och stor ömhet för sina nära … Frank Borg, Ny Tid Ingen Saknad, ingen sorg gör ingen Mazzarella-aficionado besviken. Researchen är minutiös, iakttagelser och slutsatser träffsäkra, Zeitgeist välfångad, huvudpersonens känslor, även de karnala rapporterade med diskretion. Författarens inlevelseförmåga är suverän och de litterära kvaliteterna superba.

Ragnhild Artimo, Forum för ekonomi och teknik

… Mazzarellas inlevelse, sympati och förståelse för tidsepoken, men framför allt för familjen Topelius, och allra mest för den gamle mannen själv, och för hans fladdrande men ändå så noggranna tankar kring det liv han levt och de komplexa livsfrågor han hade försökt och i det sista försökte hantera. Kaj Hedman, Vasabladet MM använder Topelius som utgångspunkt för vidare tankar och resonemang kring frågor som är rykande aktuella för både yngre och äldre: allt från uppfostran och familjeliv till det som i boken kallas kvinnovänskap samt till åldrandet.

… Det är alltid trevligt med en bok som ger historisk kunskap och stoff till tankar… Benita Laanti-Helander, Nya Åland
Merete Mazzarella

Merete Mazzarella är född i Helsingfors den 4 februari 1945 och bor i Helsingfors. Hon har arbetat som professor i nordisk litteratur vid Helsingfors universitet och har huvudsakligen ägnat sig åt finlandssvensk och rikssvensk litteratur. Hennes författarskap som började 1979 är huvudsakligen essäistiskt, till stora delar har det varit självbiografiskt

9789515225931

2008

Merete Mazzarella