Tuva Korsström

Från Lexå till Glitterscenen

Finlandssvenska tidsbilder, läsningar, författarporträtt 1960–2013

20,00

20,00 €

Svenska litteratursällskapet belönade Från Lexå till Glitterscenen år 2014:   … för det personligt hållna litteraturhistoriska verket Från Lexå till Glitterscenen. Finlandssvenska tidsbilder, läsningar, författarporträtt 1960–2013. Med sin gedigna kompetens som kulturskribent och kritiker får Korsström både kända och mindre bekanta författarskap att framträda i klar belysning. Hennes frikostiga och inspirerande sätt att dela med sig av sina läsupplevelser lockar läsaren till nya möten med den finlandssvenska litteraturen.
… ett imponerande kraftprov som både bildar och väcker läslust. Särskilt av de litterära skatter vars existens det litterära Sverige är pinsamt okunnigt om.
Anneli Jordahl, Aftonbladet
Korsströms stil är avslappnat elegant och hon är avundsvärt förtrogen med en i det närmaste oöverskådlig mängd böcker. Hennes förmåga att välja citat som exakt summerar ett helt författarskap är oöverträfflig. … Den stora fördelen med Från Lexå till glitterscenen är att den, förhoppningsvis slutgiltigt, lyckas torpedera myten om den finlandssvenska litteraturen som insnöat borgerlig och envist provinsiell. Korsströms entusiasm är av den smittsamma sorten och kommer med största sannolikhet att ge upphov till både läsningar och omläsningar – vilket givetvis är och förblir det allra viktigaste.
Eva Kuhlefelt, Ny Tid

Från Lexå till Glitterscenen övertygar om att det inte finns något mer mer spännande än finlandssvensk litteratur. Så tag och läs.
Ebba Witt-Brattström, Hufvudstadsbladet